زبان شناسی

تاریخ برگزاری دوره: 7 و 8 تیر ماه
با ارائه مدرک دو زبانه هنر ماساژ ایرانیان (قابل استعلام)

هزینه قابل پرداخت:

6,700,000 تومان

مشاوره رایگان : 

02144636125 - 02144636068

زبان شناسی یا همان بررسی زبان برای تشخیص بیماری‌ها یکی از راه‌های تشخیص در طب سنتی چینی می باشد که پزشک به کمک آن بیماری یا اختلال درون بدن بیمار را شناسایی می‌ نماید؛

تعریف زبان شناسی

در اصل زبان یکی از ابزارهای مهم برای تشخیص بیماری در طب سنتی می باشد. پزشکی که در این زمینه دارای تخصص می باشد پس از تجزیه و تحلیل وضعیت کلی زبان، بیماری را تشخیص خواهد داد. این روش تشخیص بیماری یک روش ارزان و بدون درد می باشد که در سیستم‌های گوناگون پزشکی سنتی نظیر طب سوزنی، آیورودا و … به کار خواهد رفت. اگرچه این روش به تازگی به تایید طب مدرن نیز رسیده و حتی به یکی از اساسی‌ترین روش‌های تحقیق و درمان کرونا ویروس هم تبدیل گشته است.

زبان شناسی | طب چینی چگونه از روی زبان بیماری را می تواند تشخیص دهد؟

طب چینی معتقد می باشد که زبان از طریق مریدین‌ها به اندام‌های داخلی متصل می‌ گردد؛ به همین خاطر شرایط اندام‌ها، انرژی، خون و مایعات بدن و همچنین درجه و پیشرفت بیماری‌ها بر روی زبان منعکس می‌ گردد؛ علاوه بر آن شرایط اندام، خواص و تغییرات پاتوژن‌ها نیز از طریق مشاهده زبان قابل بررسی می گردد.

به عنوان مثال تغییرات در زبان در درجه اول منعکس کننده وضعیت اندام و جریان انرژی و خون می باشد. بررسی تغییرات در پوست زبان در تعیین تاثیر عوامل بیماری‌زای خارجی و جریان انرژی معده کاربرد خواهد داشت.

برای تشخیص بیماری از روی زبان، خصوصیات زبان، نظیر رنگ و شکل و مقدار بزاق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته فاکتورهای دیگری در کنار خصوصیات زبان، برای تشخیص بیماری به کار خواهد رفت که هر یک در جایگاه خود قابلیت بررسی خواهند داشت.

زبان شناسی | تشخیص بیماری‌ها به کمک زبان چگونه انجام می گیرد؟

اهمیت رنگ زبان در زبان شناسی
رنگ زبان قادر است تا  وضعیت خون، انرژی و مایعات بدن در قلب، طحال، ریه‌ها، کلیه‌ها و کبد را نمایان کند. به خصوص هرگونه ناهماهنگی پاتولوژیک طولانی مدت در مورد بیماری‌ها توسط رنگ زبان مشخص خواهد شد. به صورت کلی، رنگ عمیق تر و پررنگ زبان نشان دهنده گرمای بیشتر می باشد که قادر است تا نتیجه التهاب، عفونت و بیش فعالی اندام مورد نظر گردد. رنگ روشن زبان نشان دهنده کاهش سطح ایمنی بدن یا استرس بیش از حد می باشد. علائمی مانند احساس گرما، تعریق، صورت برافروخته، یبوست، مدفوع تیره تند، افزایش گرسنگی، عدم تعادل عاطفی، بی نظمی‌های قاعدگی و مشکل در خواب در تغییر رنگ زبان موثر می باشند. همینطور هم پر کاری تیروئید، فشار خون بالا، یائسگی یا حساسیت به مواد غذایی یا داروها نیز قادر هستند تا به تغییر رنگ زبان مربوط گردند. توجه نمائید که نوشیدن شراب قرمز، قهوه و چای سیاه می‌تواند باعث تغییر رنگ زبان گردد .

اهمیت شکل ظاهری زبان در زبان شناسی 

وضعیت خون، انرژی و تغذیه از روی شکل زبان و حالت زبان مشخص می‌گردئ. زبان بزرگ نشان دهنده گرمای قلب، کلیه، طحال یا مصرف بیش از حد الکل می باشد. تورم زبان نیز نمایانگر عدم تعادل مایعات بدنمی باشد. تورم نوک زبان نمایانگر مشکل قلبی می باشد. زبان چکشی‌شکل نشان‌دهنده بیمار روانی یا مشکلات جدی طحال، معده و کلیه می باشد تورم پاپیلا زبان امکان دارد  به خاطر کمبود ویتامین B، آهن، اسید فولیک یا انواع حساسیت‌های دارویی ظاهر گردد.

اهمیت پوشش زبان در زبان شناسی

وضعیت روده باریک، روده بزرگ، معده، کیسه صفرا و وضعیت ادرار از روی پوشش زبان مشخص می‌گردد. همینطور هم وضعیت مثانه نیز از روی پوشش زبان کشف خواهد شد.

در نظر داشته باشید که گرچه رنگ زبان، حالت زبان و پوشش زبان قادر است تا نمایانگر اختلالات یاد گشته اما اینها برای تشخیص نهایی بیماری کافی نمی باشد. در بیشتر مواقع بررسی علائمی نظیر حالت تهوع، مدفوع تیره، تب و غیره نیز لازم می باشد.

نحوه تشخیص بیماری از روی زبان چگونه خواهد بود؟

تغییر شکل در ویژگی‌های ظاهری یک زبان سالم نشان دهنده بروز یک بیماری در بدن می باشد. در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد؛

راه راه شدن روی زبان در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

راه راه شدن زبان قادر است تا نشانه‌ای از نوعی بیماری التهابی مزمن خود ایمنی به نام “لیکن پلان دهانی” شود. اگر این اختلال همراه با درد نباشد، امکان دارد بی نیاز از درمان گردد؛ البته باید توحه نمائید که عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی حیاتی در حمایت از سلامت بدن خواهد داشت و نادیده گرفتن نقص سیستم ایمنی بدن ممکن است خطرناک باشد.

تکه‌های سفید روی زبان در زبان شناسی نشان دهنده چیستئ ؟

وجود یک لایه‌ سفید روی زبان‌ ممکن است به این معنی بوده که در دهان‌ رشد بیش از حد مخمر رخ داده‌ البته احتمال وجود عفونت‌های قارچی مثل کاندیدا نیز می باشد.

رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در بیشتر مواقع وقتی رخ خواهد داد که اخیرا شخص به دلیل هر بیماری، آنتی بیوتیک مصرف کرده‌ باشد یا به طور کلی سیستم ایمنی بدن عملکرد درستی نداشته باشد. متعادل کردن محیط دستگاه گوارش‌ به کمک سطوح مناسب پروبیوتیک‌های موجود در غذاهای تخمیری، ماست طبیعی با کیفیت، یا یک مکمل پروبیوتیک قادر است تا در حفظ تعادل دستگاه گوارش تاثیر خوبی داشته باشد.

دندانه دار یا موج دار شدن زبان در زبان شناسی نشانه چیست ؟

امکان دارد تا در وسط زبان‌ یک خط برجسته ایجاد گردد یا خطوطی که از مرکز به سمت طرفین زبان پراکنده‌ گردد. حتی امکان دارد تا  برجستگی‌هایی در لبه‌های زبان پدیدار گردند. البته دندانه‌دار شدن به طور کلی یک بخش طبیعی از زبان می باشد و نگرانی زیادی در مورد آن نمی باشد، اما اگر دندانه‌ها زیادی عمیق می باشند امکان دارد خرده‌های غذا در آن گیر نمایند، باید حتما به درستی از مسواک استفاده نمائید.

برآمدگی روی زباندر زبان شناسی نشانه چیست ؟

برجستگی و برآمدگی روی زبان ممکن است تا نشانه‌ای از اختلالات متنوع باشد. به طور مثال ضربه‌های فیزیکی نظیر گاز گرفتن زبان. گاهی برجستگی‌ها امکان دارد نشانه‌ای از استرس باشند. اگر برآمدگی‌ها دردناک باشند یا به طور طبیعی برطرف نگردد، می‌توانند نشانه‌ای از سرطان دهان باشد.

علاوه بر آن برجستگی‌های دردناک یا متورم روی زبان‌تان ممکن است ناشی از جوانه‌های چشایی ملتهب بوده که “برجستگی کاذب” (TLP) نام گرفته اند. اختلالات گوناگونی وجود دارند که ممکن است جوانه‌های چشایی را تحریک نماید و منجر به بروز التهاب گردد.

زبان سیاه مودار در زبان شناسی نشانه چیست ؟

بهتر است بدانید که یک زبان سیاه و مودار کاملا شایع می باشد و در اکثر موارد جای هیچ‌گونه نگرانی برای آن وجود نخواهد داشت.

موهای کوچک روی زبان “پاپیل” نام گرفته اند که در طول زندگی رشد می‌ نمایند. بعضی این پاپیل‌ها به مدت طولانی باقی می‌مانند و امکان دارد تا به مکانی امن برای رشد باکتری تبدیل گردند و در نتیجه منجر به سیاه شدن سطح زبان می گردند.

بهداشت نامناسب دهان، استفاده از آنتی ‌بیوتیک‌ها (اخیرا) یا عفونت قارچی امکان دارد تا دلیل این شکل از زبان گردد. زبان سیاه مودار می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان گردد.

لکه روی زبان در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

لکه روی زبان در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

ایجاد ترکیبی از لکه‌های قرمز و سفید روی زبان به این معنی می باشد که اختلال زبان جغرافیایی رخ داده  این اختلال بی‌ضرر می باشد.

لکه‌هایی شبیه به پنیر کوتاژ، احتمالا نشانه برفک دهان می باشد و امکان دارد تا نشانه‌ای از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن‌ در نظر گرفته شود.

قسمت‌های سفید رنگی که در زبان رشد می‌نمایند، ممکن است نشانه‌ای از لکوپلاکی بوده که در بیشتر موارد در اشخاصی که سیگار می‌کشند یا دائما الکل مصرف می‌نمایند، بروز می‌نماید. البته لکوپلاکی ذاتا خطرناک نمی باشد، اما نیاز به بررسی داشته، چرا که پیش‌ماده‌ای برای سرطان می باشد.

چنانچه لکه‌ها حساس یا دردناک شود، یا اگر زخم‌ها باقی بمانند، حتما نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد تا احتمال سرطان دهان رد گردد.

بزرگی زبان در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

بزرگ شدن زبان یا ماکروگلوسیا دلایل گوناگونی دارد؛ به عنوان مثال اختلالات ژنتیکی. البته زبان بزرگ گشته و در بعضی مواقع نیز بیرون‌زده، خصوصا در کودکان، امکان دارد نشانه‌ای از عوارض کم‌کاری تیروئید در کودکان و بزرگسالان باشد و حتما نیاز به بررسی داشته این علائم.

زبان قرمز در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

زبان قرمز ممکن است تا ناشی از کمبود ویتامین بوده؛ به عنوان مثال کمبود فولیک اسید و ویتامین ب 12.

تب سرخ: عفونتی می باشد که باعث می گردد زبان ظاهری مثل توت فرنگی (قرمز و دانه دانه) پیدا خواهد کرد.

بیماری کاوازاکی: در این بیماری زبان به شکل توت فرنگی تبدیل می‌ گردد. این مورد بیشتر در کودکان زیر 5 سال و با تب بالا همراه می باشد ؛ سندرم کاوازاکی در کودکان یک بیماری جدی می باشد و نیاز به درمان جدی خواهد داشت.

کبد چرب: زبان قرمز در لبه ها نشان دهنده علائم کبد چرب نیز می باشد.

پلاک‌های سفید نازک در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

چنین زبانی  در بیشتر مواقع نشان دهنده مشکلات کبد یا دستگاه گوارش می باشد. البته ممکن است این زبان را به عنوان معده اسیدیته با PH کاهش یافته و یا زخم معده نیز تلقی نمود.

وجود یک لایه ضخیم از پلاک‌های سفید در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

اگر زبان با یک لایه ضخیم سفید پوشیده گشته،  ممکن است نشانه بدی باشد؛ مثلا نشانه اینکه برخی از ارگان‌ها در بدن عملکرد خوبی ندارند و قادر نمی باشند تا وظایف فیزیولوژیکی خود را در حفظ سلامتی به درستی انجام بدهند. حتی ممکن است تا نشانه عفونت ویروسی هم باشد.

پلاک‌های زرد رنگ در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

پلاک‌های زرد رنگ زبان ممکن است نشان‌دهنده مشکلات کبد یا کیسه صفرا باشد؛ حتی ممکن است تا نشانه‌ای از نوع تغذیه ضعیف یا هضم ضعیف غذا در نظر گرفته شود.

زبان بنفش رنگ در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

زبانی که رنگش بنفش باشد، ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین B2 باشد. البته امکان دارد تا نشان دهنده یک دوره سخت قاعدگی در زنان نیز در نظر گرفته شود یا در نتیجه تجربه درد مزمن ایجاد  گردد.

زبان آبی رنگ در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

زبان آبی رنگ ممکن است نشانه یک سیگنال اورژانسی به فوریت‌های پزشکی باشد. زبان آبی نشان خواهد داد که این بافت میزان ناکافی اکسیژن دریافت می نمایند. همینطور هم امکان دارد نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی-عروقی-خونی، اختلال عملکرد قلب یا اختلال عملکرد راه‌های هوایی در نظر گرفته شود.

زبان زرد رنگ در زبان شناسی ناشن دهنده چیست ؟
زردی زبانی که طولانی مدت نمی باشد، امکان دارد نشانه‌ای از بیماری کبد یا صفرا بوده. اگر قسمت جلو از زبان زرد باشد یک نشانه مطمئن از هپاتیت می باشد.

زبان سبز رنگ در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

رنگ تیره یا سبز امکان دارد به خاطر یک مسمومیت قوی از بدن، از جمله الکل ظاهر می‌ گردد.

رنگ سفید زبان در زبان شناسی نشان دهنده چیست ؟

رنگ سفید زبان به دلیل عفونت قارچی می باشد. در بعضی مواقع نیز  دلیل سفیدی زبان نتیجه رشد باکتری کاندیدا آلبیکانس عامل و دلیل بروز علائم برفک دهان نوزاد و کودکان می باشد.

تشخیص بیماری از روی زبان چه قدر قابل اطمینان می باشد ؟

یک پزشک قادر خواهد بود تا بوسیله زبان به بیماری‌های مختص معده، روده، طحال، کبد و غیره پی ببرد. با توجه به راه‌های تشخیص بیماری در طب مدرن از این روش می‌توان برای تشخیص بیماری استفاده نمایند، چرا که زبان هر کس همه ی اختلالات او را نشان خواهد داد.

رنگ زبان سالم چگونه است؟

( زبان شناسی ) رنگ زبان سالم در بیشتر مواقع به شکل یکنواخت صورتی، مرطوب، بدون پلاک، بدون لکه‌ها، بدون شیار‌ و بدون زخم می باشد. چنین زبانی نشان خواهد دااد که سیستم معده و دستگاه گوارش سالم می باشد و عملکرد خوبی در روند هضم غذا خواهد داشت.

سخن آخر درباره زبان شناسی

برای تشخیص بیماری از روی زبان حتما باید به ویژگی‌هایی که یک زبان از نظر رنگ، پوشش و شکل ظاهری می‌تواند تکیه نماید، لازم به ذکر است که به واسطه عکس زبان شناسی، زبان‌های متنوع با ویژگی‌های منحصر به فردشان قابل تشخیص می باشد. البته بدیهی می باشد که تشخیص بیماری از روی زبان باید توسط پزشکی متخصص و آموزش‌دیده در این زمینه صورت گیرد، در غیر این صورت نمی‌توان به نتایج به دست آمده با اطمینان کامل استناد نمائید.

برای مطالعه بیشتر : ماساژ گراستون

عنوان دوره

ماساژ شیاتسو (1), ماساژ شیاتسو (2)

مدت دوره

16

روز

پنج شنبه و جمعه, جمعه و شنبه

ساعت

09:00-16:00

تاریخ شروع

1402/10/07, 1402/10/08

نحوه برگزاری

حضوری

×