ماساژ درمانی برای افراد دارای معلولیت

آیا ماساژ درمانی برای افراد دارای معلولیت واقعاً مؤثر است؟

از ماساژ درمانی برای درمان درد و گرفتگی عضلات استفاده می شود. می توان از آن برای کاهش التهاب، افزایش گردش خون و ایجاد آرامش عضلات استفاده کرد. ورزشکاران و افراد تحت استرس تنها افرادی نیستند که ممکن است از اثرات درمانی ماساژ بهره مند شوند. ماساژ درمانی برای افراد دارای معلولیت اثرات مثبتی در زندگی آنها نشان داده است و جنبه های ارگانیک، فکری، اجتماعی و عاطفی زندگی روزمره آنها را بهبود می بخشد.

بنابراین، ماساژ درمانی برای افراد دارای معلولیت دارای فواید و فواید فوری بسیاری است مانند:

  • مدیریت درد
  • پشتیبانی خواب
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به اضطراب و افسردگی
  • بهبود گردش خون و لنف
  • بهبود در محدوده حرکت و انعطاف پذیری

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی نوعی دستکاری بافت نرم است که شامل مالش، ورز دادن، فشار دادن، ضربه زدن و لرزش روی ماهیچه ها با استفاده از دستان ماساژدرمانگر برای ارتقای سلامتی است. ماساژ درمانی در درمان بسیاری از بیماری ها و آسیب ها مفید است.

برخی از مزایا عبارتند از: افزایش گردش خون و لنف، افزایش دامنه حرکتی، تحریک (اما نه تقویت) عضلات ضعیف، تأثیر مثبت بر سیستم عصبی مرکزی، کاهش دردها، می تواند از آتروفی و ​​انقباض عضلانی به دلیل عدم تحرک جلوگیری کند یا به تاخیر بیاندازد. سفتی عضلات، و کاهش استرس.

ماساژ درمانی و ناتوانی های جسمی

به منظور درک کامل اینکه چگونه ماساژ درمانی برای افراد دارای معلولیت می تواند مفید باشد، بررسی برخی از مسائل اصلی کمک می کند.

بسیاری از ناتوانی‌های جسمی، مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) و بیماری پارکینسون ، دارای علائمی مانند لرزش، اسپاسم، سفتی عضلات و حرکات ناهماهنگ هستند. از دست دادن تعادل، کندی حرکت و ناتوانی در راه رفتن و همچنین درد و سفتی عضلات سراسر بدن نیز از علائم این بیماری ها هستند.

ماساژ درمانی (Massage therapy)
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

به همین ترتیب، افرادی که به هر دلیلی روی صندلی چرخدار نشسته اند ممکن است از آتروفی شدن تون عضلانی، شکستگی پوست ناشی از فشار مداوم و کاهش گردش خون، اسپاسم و اسپاسم در بافت عضلانی و کاهش سلامت قلبی عروقی رنج ببرند. بسیاری از این شرایط، به ویژه آنهایی که شامل اسپاستیسیته و تنش مزمن بافت عضلانی هستند، ممکن است در طول زمان منجر به درد قابل توجهی شوند. ماساژ می تواند انعطاف پذیری بافت عضلانی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد که منجر به اسپاسم کمتر و بهبود عملکرد عضلانی و همچنین بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی می شود. این اغلب می تواند تفاوت بین راه رفتن یا نداشتن فردی باشد که از یکی از این شرایط ناتوان کننده رنج می برد.

آسیب های نخاعی، آسیب های مغزی، سکته مغزی و تومورها اغلب باعث فلج می شوند. فلج می تواند علائمی مانند درد مفاصل و عضلانی، درد فانتومی، مشکلات تنفسی و زخم بستر ایجاد کند. برای کسانی که گردش خون آنها کاهش یافته و بر روی پوست تأثیر می گذارد و باعث ایجاد زخم بستر می شود، نشان داده شده است که مسواک زدن پوست گردش خون را بهبود می بخشد و پوست را تحریک می کند و آن را انعطاف پذیر و انعطاف پذیر نگه می دارد.

سیستم قلبی عروقی و لنفاوی نیز از عدم حرکت رنج می برند که بازگشت وریدی و لنفاوی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. نشان داده شده است که ماساژ گردش خون را افزایش می دهد و بازگشت لنفاوی را بهبود می بخشد، که برای کسانی که قادر به حرکت دادن تمام یا بخشی از بافت عضلانی در اندام های خود نیستند، مفید است. کسانی که به دلیل برخی شرایط یا به دلیل ویلچر بودن از ادم رنج می برند ممکن است پس از دریافت ماساژ لنفاوی بهبود قابل توجهی داشته باشند.

تسکین کمردرد با ماساژ درمانی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

ماساژ درمانی و ناتوانی های رشدی

زن مبتلا به سندرم داون و دوستش در حال خوردن بستنی و تفریح ​​در پارک.

دسته دوم ناتوانی شامل افرادی است که از نظر رشدی ناتوان هستند و کسانی که ممکن است مشکلات عاطفی و/یا رفتاری داشته باشند. (گاهی اوقات افراد ناتوان جسمی ممکن است دارای ناتوانی های رشدی نیز باشند.)

بسیاری از ناتوانی های رشدی علائم جسمی نیز دارند، اما معمولاً با مشکلات عاطفی و رفتاری همراه هستند. افراد مبتلا به اوتیسم، سندروم الکل جنینی، کمبود توجه یا ADHD، و سایر شرایطی که بر رشد ذهنی و عقلانی تأثیر می‌گذارند، اغلب از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، زیرا برای مقابله با ابتدایی‌ترین تعاملات اجتماعی و انتظاراتی که از آنها در نظر گرفته می‌شود، تلاش می‌کنند. ثابت شده است که ماساژ درمانی برای افراد دارای ناتوانی، اضطراب و استرس آنها را همراه با افسردگی کاهش می دهد، که اغلب منجر به کاهش قابل توجه طغیان های رفتاری در افرادی می شود که از این نوع شرایط رشدی رنج می برند.

اجرای ماساژ درمانی برای افراد دارای معلولیت باید در مدیریت ناتوانی های جسمی و ذهنی مورد توجه قرار گیرد. همانطور که توسط برنامه های مداخله ای در افراد مبتلا به آسیب نخاعی یا بیماری پارکینسون نشان داده شد، بیماران افزایش قدرت عضلانی و دامنه حرکتی را تجربه کردند. در مقایسه با ورزش درمانی، بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی از ماساژ درمانی، از نظر جسمی و عاطفی بیشتر سود بردند و احساسات بیشتری از شادی و آرامش را ابراز کردند. پیامدهای اعمال هر دو ورزش درمانی و ماساژ درمانی برای افراد دارای معلولیت جسمی باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ثابت شده است که آنها روش های مدیریتی موثری هستند که به صورت جداگانه دنبال شوند.

فوت ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×