کرانیوساکرال تراپی چیست؟

کرانیوساکرال تراپی چیست؟

کرانیوساکرال تراپی چیست؟ درمان کرانیوساکرال یکی از نام های کمتر شناخته شده در ماساژ است. در همین حال، این درمان به طور گسترده در سراسر جهان انجام می شود و در بین طیف گسترده ای از مردم بسیار محبوب است. ما در این مقاله وبلاگ Ayrest به طور مفصل بحث کرده ایم که درمان کرانیوساکرال چیست. علاوه بر بهره مندی از فواید ماساژ جمجمه-خاجی، می توانید از کمک انواع ماساژورها نیز بهره مند شوید.

اهمیت کرانیوساکرال تراپی چیست؟

درمان کرانیوساکرال یک ماساژ ملایم سر است که هدف آن بهبود حرکت مایعات در داخل و اطراف سیستم عصبی مرکزی است. از آنجایی که هدف از این ماساژ تی بهبود عملکرد سیستم فیزیولوژیکی بدن به نام سیستم کرانیوساجرا است، به آن کرانیوساکرال تراپی می گویند.

سیستم کرانیوساکرال از غشاء و مایع مغزی نخاعی تشکیل شده و مغز و نخاع را احاطه کرده و از آن محافظت می کند. این سیستم اکثر عملکردهای بدن را کنترل می کند. به همین دلیل، اختلال در جریان مایع مغزی نخاعی می تواند منجر به درد و اختلال در عملکرد شود. ماساژ سر با رفع تنش از سیستم عصبی مرکزی به از بین بردن درد، تقویت سلامت و ایمنی بدن و ایجاد احساسات خوب کمک می کند.

علاوه بر این، درمان کرانیوساکرال بر آزادسازی بافت همبند یا فاسیای بدن تمرکز دارد. فاسیا پوششی است که در سراسر بدن از جمله اندام ها، غدد، اعصاب، ماهیچه ها، رگ های خونی، مغز و نخاع یافت می شود. این پوشش یک شبکه ارتباطی را در سطح بدن تشکیل می دهد. درمان کرانیوساکرال مبتنی بر این ایده است که بدن در تمام سطوح به هم مرتبط است.

به همین دلیل است که ماساژ کرانیوساکرال به حل بسیاری از مسائل در سراسر بدن، ذهن و روح در طول و بعد از جلسه ماساژ درمانی کمک می کند.

فواید کرانیوساکرال تراپی چیست؟

فواید کرانیوساکرال تراپی چیست؟

سیستم کرانیوساکرال که از غشاها و مایعات اطراف مغز و نخاع تشکیل شده است، دارای ریتمی ظریف اما قابل لمس است. تکانه های ریتم کرانیوساکرال ناشی از کوچک شدن و گشاد شدن ملایم جمجمه و طولانی شدن و کوتاه شدن ملایم ستون فقرات است. این حرکات 6 تا 12 بار در دقیقه برای گردش مناسب مایع مغزی نخاعی انجام می شود.

با استفاده از لمس سبک، ماساژدرمانگر می تواند ریتم جمجمه-خاجی را شناسایی و ارزیابی کند و اختلال مشاهده شده در گردش خون را برطرف کند. در حالت ایده آل، مایع نخاعی باید الگوی حرکتی ثابتی داشته باشد. هنگامی که غشاها و مایعات در سخت‌شکمه با سرعت منظمی در گردش هستند، سیستم عصبی مرکزی نیز به خوبی عمل می‌کند.

سخت شامه که به آن سخت شامه نیز گفته می شود، فاسیایی است که مغز و نخاع را می پوشاند. سخت شامه مواد مغذی را برای سیستم عصبی مرکزی فراهم می کند و هورمون ها، انتقال دهنده های عصبی و سلول های ایمنی را به گردش در می آورد. یک سیستم عصبی مرکزی که به خوبی تغذیه شده باشد بهترین عملکرد را خواهد داشت. برعکس، سیستم عصبی مرکزی نامتعادل خطر درد و بیماری را افزایش می دهد. در مقاله زیر، درمان کرانیوساجرا چیست، به تاثیر آن در درمان بیماری ها پرداخته ایم.

ماساژ کرانیوساکرال به درمان چه بیماری هایی کمک می کند؟

از آنجایی که درمان کرانیوساکرال بسیار ملایم و غیر تهاجمی است، برای تمام سنین از نوزادان تا سالمندان مناسب است. به عنوان مثال، زنان اغلب پس از بارداری برای مشکلات مربوط به زایمان های سخت یا آسیب زا به مراکز ماساژ درمانی مراجعه می کنند. می توان گفت که بهترین ماساژ برای زنانی که از چنین آسیب شناسی رنج می برند، درمان کرانیوساجرا است. درمان کرانیوساکرال به مادر و نوزاد اجازه می دهد تا با رهایی از تنش ها و ترس ها از بدن خود آرام شوند. اگرچه ماساژ کرانیوساکرال می تواند برای درمان اکثر بیماری ها و بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد، اما در درمان شرایط زیر موثرتر است:

فرم پذیرش ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

درد مزمن
فیبرومیالژیا
سردرد میگرنی
سندرم درد منطقه‌ای پیچیده یا CPRS
ام اس
نورالژی
بیماری‌های عصبی
سندرم مفصل گیجگاهی فکی
سکته
سندرم پس از ضربه مغزی
اختلال گفتار
صرع
درد مزمن عضلانی
اضطراب
مشکلات سینوسی
اوتیسم

جلسات ماساژ کرانیوساکرال به چه شکلی پیش می‎روند؟

جلسات درمانی کرانیوساکرال مشابه سایر انواع ماساژ درمانی است، با این تفاوت که شما کاملاً لباس پوشیده اید. مانند بسیاری از ماساژها، درمان کرانیوساکرال معمولاً روی میز درمان صاف انجام می شود. درمان کرانیوساکرال ممکن است با تکنیک های دیگری مانند کشش و ماساژ سوئدی ترکیب شود یا ممکن است تنها تکنیک مورد استفاده در کل جلسه باشد.

جلسه درمان با مشاوره با یک درمانگر واجد شرایط برای شناسایی مناطق مشکل شروع می شود. موسیقی ملایم و نور کم به طور کلی برای افزایش آرامش استفاده می شود.

درمانگر ماساژ را با اعمال فشار سبک به جمجمه یا ساکروم بیمار آغاز می کند. اگر بیمار به پشت دراز کشیده باشد، ماساژور ابتدا پشت سر و استخوان جلویی جمجمه را لمس می کند. پس از ارزیابی جمجمه، ماساژور ممکن است به پایین بدن بیمار برسد و ساکروم یا ساکروم را ماساژ دهد. با این حال، گاهی اوقات کل جلسه شامل لمس کردن استخوان های جمجمه است.

درمانگر از تکنیک های فشار ملایم برای ارزیابی اختلالات یا محدودیت های احتمالی در سیستم فاسیال شما استفاده می کند. لمس سبک می تواند به عضلات و اندام های شما کمک کند که به طور طبیعی استرس را کاهش دهند و در نتیجه عملکرد بدن را بهبود بخشند. برخی افراد نیز احساس آرامش عمیق را گزارش کرده اند. درمان کرانیوساکرال معمولا بین 30 تا 90 دقیقه طول می کشد.

آیا کرانیوساکرال تراپی برای همه مناسب است؟

درمان کرانیوساکرال می تواند تقریباً برای همه مفید باشد. با این حال، درمان کرانیوساکرال ممکن است برای برخی افراد توصیه نشود. اگر هر یک از پدیده های زیر را تجربه کرده اید، بهتر است به ماساژ جمجمه-خاجی متوسل نشوید.

ضربه مغزی
ورم مغزی
اختلالات مخچه مانند ناهنجاری آرنولد-کیاری
آنوریسم مغزی
آسیب تروماتیک مغز
لخته شدن خون
هر اختلالی که باعث بی ثباتی، فشار، جریان یا تجمع مایع مغزی شود.
لازم به ذکر است که تحقیقات در مورد کرانیوساکرال تراپی محدود و باکیفیت پایین می باشد. با این وجود، احتمال آسیب آن نیز کم خواهد بود و در عین حال مزایای آن فوق‌العاده است

.آیا ماساژور سر می‌تواند جایگزین کرانیوساکرال تراپی شود؟

فواید ماساژور سر زیاد است و می‌تواند به مراقبت بهینه از بدن‌تان کمک کند. ماساژور پوست سر می‌تواند گردش خون را افزایش دهد و همچنین به کاهش استرس و تنش کمک نماید. شما با دستگاه ماساژور سر دیگر نیازی به یک درمانگر ماساژ ندارید و به راحتی خودتان می‌توانید آن را انجام دهید. از آنجایی که کار با این دستگاه آسان و راحت است، در نتیجه نیازی به تلاش زیاد نیست. شما فقط با 5 دقیقه استفاده از دستگاه ماساژور سر می‌توانید از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

دوره‌های ماساژ ویژه بانوان محترم
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

در چند سال اخیر محبوبیت ماساژورهای سر به شدت افزایش یافته است و بسیاری از مردم برای خرید آن‌ها کاملا متقاعد شده‌اند. مزایا یماساژور سر زیاد است و برای اهداف مختلفی می‎تواند بکار برده شود. ماساژورهای سر در مدل‌های متنوعی در بازار موجود هستند، اما اینکه ماساژوری متناسب با نیازهای خودتان را بیابید، شاید کار دشواری باشد.

خوشبختانه در آیرست این امکان برای شما فراهم شده است که به راحتی دستگاه ماساژور سر را خریداری نمایید. در ویدیو زیر می‌تواند کاربرد ماساژور سر آیرست را مشاهده کنید.

خوشبختانه انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ماساژ طبی از معتبرترین و نام‌آورترین برندهای خارجی در فروشگاه آیرست موجود است و شما می‌توانید با هر سطح نیاز و درآمدی دستگاه مناسب‌تان را خریداری نمایید. پیشنهاد می‌کنم برای مشاهده محصولات به بخش محصولات مراجعه کنید.

مشاهده انواع ماساژور سر

ما در این مطلب سعی کردیم تا به طور کامل و جامع در مورد ماساژ کرانیوساکرال تراپی چیست صحبت کنیم و همه جوانب آن را بسنجیم. همچنین کاربرد ماساژور سر را بررسی کرده و بهترین مرکز خرید ماساژور سر را معرفی کردیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات خوبی را در این زمینه کسب کرده و موقع خرید با دید بازتری گزینه ایده‌آل‌تان را انتخاب کنید. نظر شما در مورد ماساژ سر یا کرانیوساکرال تراپی چیست؟ آیا تجربه استفاده از آن را دارید؟ نظرات و پیشنهادها خود را با ما در میان بگذارید.

کرانیوساکرال تراپی چیست؟ و یک جلسه درمانی معمولی کرانیوساکرال چگونه است ؟

یک جلسه درمانی کرانیو خاجی به آنچه در بدن هر مراجعه کننده اتفاق می افتد پاسخ می دهد، اما چندین عنصر وجود دارد که در یک جلسه مشترک هستند:

به طور معمول، یک جلسه با ارزیابی سه دیافراگم اصلی شروع می شود، سپس به بررسی پیشرفت محدودیت ها در سراسر بدن، به ویژه در گردن و ساکروم لگن می رود.

درمانگر می تواند با نگه داشتن دست چپ روی گردن و دست راست روی جناغ و اعمال فشار خفیف برای احساس حرکات میکرومتر در حین تنفس بیمار، قسمت بالایی قفسه سینه را ارزیابی کند. برای تعیین اینکه آیا انحراف در یک یا هر دو طرف وجود دارد. کناره های بدن
در مرحله بعد، درمانگر ممکن است رگ های خونی را برای ارزیابی دیافراگم تنفسی حرکت دهد، سپس به آرامی طرف مقابل را در تلاش برای حرکت دنده ها بکشد. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد دیافراگم را نگه دارید تا رگ های شبکه خورشیدی آزاد شوند. هنگامی که رباط کلاسیک متحرک است، درمانگر می تواند تا شانه ها بالا رفته و با اعمال فشار خفیف به یک یا هر دو طرف بدن، شانه ها را باز کند.
نگه داشتن یک دست ملایم روی پای یک پا در زیر بدن و نه دست دیگر روی قسمت تحتانی شکم به درمانگر اجازه می دهد تا دیافراگم تحتانی را ارزیابی کند. اگر محدودیتی در این دیافراگم تشخیص داده شود، می توان از کشش ملایم روی استخوان های لگن یا ساکروم لگن برای رفع محدودیت استفاده کرد.
برای ارزیابی نبض ها پاها را نگه دارید. برای تعیین اینکه آیا نبض‌های مساوی وجود دارد، درمانگر ممکن است به آرامی پاها را بکشد تا محدودیت‌ها برطرف شود و گردش خون در پاها افزایش یابد.
درمانگر به سمت سر حرکت می کند تا حرکات ملایمی انجام دهد و رباط های جمجمه را شل کند. کشش گوش باعث کاهش فشار در استخوان های پیشانی می شود، فشار ملایم روی شقیقه باعث تسکین اسپونوزیس می شود، فشار انگشت کوچک بر روی صورت نزدیک بینی فشار سینوسی را کاهش می دهد و فشار کم روی پشت باعث تسکین درد TMJ می شود. لوب های تمپورال تنش در گردن را می توان با کشش و لغزش ملایم سر، گردن و شانه ها کاهش داد. القای یک نقطه در پشت سر می تواند گردن و ساکروم را از لگن آزاد کند.
جلسه معمولاً با گرفتن گردن و ساکروم لگن به پایان می رسد.
این روش تا حدی به این دلیل که بسیار ملایم است و فشار آن بسیار کم است و تا حدودی به این دلیل که تأثیر قدرتمندی بر سیستم عصبی دارد بسیار آرامش بخش است.

ماساژ تاکسن Tok Sen Massage
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

موارد منع مصرف کرانیوساکرال تراپی چیست؟

اگرچه فشار مورد استفاده در درمان کرانیوساکرال بسیار سبک و کیفیت آن بسیار ملایم است، با این وجود موارد منع مصرف خاصی وجود دارد. هرگونه آسیب مغزی اخیر مانند خونریزی مغزی، آنوریسم، سکته مغزی، ضربه مغزی یا تروما مانع از درمان کرانیوساجرا می شود. رویدادهایی که بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارند (مانند درد هنگام زایمان) یا شکستگی‌های جمجمه، مهره‌ها یا دنده‌ها مانع از درمان کرانیوساجرا قبل از بهبودی کامل آنها می‌شود.

مطالعات نشان داده اند که درمان کرانیوساکرال در قسمت های مختلف دردهای مزمن مانند سندرم خستگی مزمن، گردن درد، سردرد و میگرن بسیار موثر است. در یک مطالعه با استفاده از درمان کرانیوساجرا برای درمان گردن درد، کاهش درد در گروه تحت درمان 50 درصد بود.

سوالاتی در مورد اعتبار درمان کرانیوساکرال باقی مانده است و تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا دقیقاً چرا و چگونه کار می کند. همچنین بحث در مورد اعتبار “نبض” جمجمه مایع مغزی نخاعی مربوط به تئوری درمان کرانیوساکرال وجود دارد و این سوال وجود دارد که نبض قابل اندازه گیری نیست و با احساس درمانگر مرتبط است. آناتومیست ها استدلال می کنند که استخوان های جمجمه در بزرگسالان به هم جوش خورده است و بنابراین حرکتی ندارند. اگرچه در مورد اعتبار درمان کرانیوساکرال تردیدهایی وجود دارد، اما ثابت شده است که این روش در کاهش درد، اضطراب و استرس در شرایط مختلف موثر است.

درمان کرانیوساکرال روشی ملایم و قدرتمند است که برای پاتولوژی های مختلف مفید است. اما این روش مستلزم آموزش گسترده است، زیرا شامل استفاده بسیار خاص از تکنیک های بسیار ملایم است که با به کارگیری صحیح می تواند نتایج بسیار قابل توجهی ایجاد کند.

یادت نره  بخونی : ماساژ لنفاوی

×