ماساژ پرینه چیست؟

ماساژ پرینه چیست؟ : اگر زمان زیادی برای زایمان ندارید و بدن خود را برای این رویداد بزرگ آماده می کنید، پیشنهاد می کنیم ماساژ واژن را به لیست کارهای خود اضافه کنید. انجام ماساژ پرینه در هفته های آخر بارداری می تواند به نرم شدن بافت های واژن در هنگام زایمان و جلوگیری از کبودی، پارگی یا بریدگی در ناحیه بین واژن و مقعد کمک کند. اگر نمی دانید ماساژ پرینه چیست و چگونه این ماساژ را انجام دهید، پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه کنید. در زیر به طور مفصل به ماساژ پرینه در دوران بارداری پرداخته ایم.

یا می دانید ماساژ پرینه چیست؟

پرینه پوستی نرم در نزدیکی واژن است که تحت فشار زایمان ممکن است پاره شود. احتمال وقوع این اتفاق به ویژه در میان زنانی که اولین زایمان خود را تجربه می کنند زیاد است. این مشکل به قدری جدی است که پزشکان آن را یک مشکل رایج در اولین زایمان می دانند.

البته برخی از این پارگی ها بسیار جزئی هستند و به مرور زمان بهبود می یابند، اما برخی دیگر نیاز به جراحی دارند. برای اینکه از این مشکل رنج نبرند، خانم ها می توانند از ماساژ پرینه کمک بگیرند.

به طور کلی می توان گفت که ماساژ واژن راهی برای آماده سازی بدن برای زایمان راحت تر است و با ماساژ بارداری تفاوت دارد. هدف از این نوع ماساژ افزایش خاصیت ارتجاعی پوست در ناحیه واژن و کاهش فشار وارده به زن باردار است. این ماساژ در کشورهای مختلف با فرهنگ های مختلف رایج است و مطالعات بسیاری تاثیرات این ماساژ را تایید کرده اند.

در واقع، مطالعات نشان داده است که زنانی که قبل از زایمان ماساژ پرینه انجام می دهند، به طور قابل توجهی خطر پارگی در ناحیه واژن را کاهش می دهند. می توانید این ماساژ را در خانه به تنهایی یا با کمک همسرتان انجام دهید. اکنون که متوجه شدید ماساژ پرینه چیست، می توانیم در مورد فواید آن صحبت کنیم.

فواید ماساژ پرینه چیست؟

فواید ماساژ پرینه چیست؟

ماساژ پرینه در دوران بارداری می تواند فواید زیادی داشته باشد. در مقاله زیر ماساژ پرینه چیست به برخی از این فواید اشاره می کنیم.

1. درد زایمان را کاهش می دهد.
یکی از مشکلاتی که اکثر خانم ها در هنگام زایمان طبیعی تجربه می کنند این است که بسیار دردناک است. زنان در هنگام زایمان طبیعی باید دردهای زیادی را تحمل کنند و به همین دلیل یافتن راهی برای کاهش این درد بسیار مهم است. ماساژ واژن می تواند تنش بدن را در این ناحیه افزایش دهد که از بروز مشکلاتی مانند درد در هنگام زایمان جلوگیری می کند.

تاثیرات ماساژ بر بدن چیست؟
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

2. نوزاد راحت تر و سریعتر بیرون می آید.
یکی از مشکلات زایمان طبیعی این است که سر نوزاد به سختی از واژن خارج می شود. با انجام ماساژ پرینه، تنش در پرینه افزایش می یابد و باعث می شود سر نوزاد در هنگام زایمان سریعتر بیرون بیاید. علاوه بر این، انجام این ماساژ شما را از نظر ذهنی آماده می کند تا فشار ناشی از بیرون آمدن سر نوزاد را تحمل کنید. اگر بدانید قبل از زایمان باید چه انتظاری داشته باشید، بهتر می توانید با آن کنار بیایید.

3. از پارگی جلوگیری می کند.
متأسفانه حدود 40 تا 80 درصد از زنان در طول زایمان طبیعی اشک می ریزند که حدود دو سوم آنها نیاز به بخیه دارند. آسیب به پرینه می تواند منجر به مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار یا مدفوع، افتادگی رحم یا ناراحتی جنسی شود.

خوشبختانه، پس از انجام آزمایش‌های متعدد، محققان دریافتند زنان بارداری که قبل از زایمان ماساژ پرینه انجام می‌دهند کمتر از سایر زنان دچار پارگی می‌شوند. زیرا ماساژ پرینه در دوران بارداری جریان خون را افزایش می دهد و به کشش بافت ها و پوست در هنگام زایمان کمک می کند. علاوه بر این، درد پس از زایمان در این نوع زنان بسیار کمتر از سایرین خواهد بود.

اکنون که متوجه شدید ماساژ پرینه چیست و فواید آن را می دانید، می توانیم نحوه انجام این ماساژ را به شما آموزش دهیم.

ماساژ پرینه چیست؟ و نحوه انجام آن

در مورد ماساژ واژن و فواید آن در بالا به تفصیل صحبت کرده ایم. اما ممکن است از خود بپرسید که چگونه ماساژ پرینه را انجام دهید! در ادامه به ماساژ پرینه در دوران بارداری پرداختیم.

مرحله 1: دستان خود را بشویید.
هر جلسه ماساژ واژن را باید با شستن دست ها شروع کنید. از صابون ملایمی استفاده کنید که پوست اطراف پرینه شما را تحریک نکند. بهتر است ناخن هایتان را کوتاه کنید تا خراشیده یا به پوست ظریف واژن شما ضربه نزند.

تاریخچه ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

مرحله 2: یک موقعیت راحت برای نشستن انتخاب کنید.
فضایی را انتخاب کنید که هم خصوصی و هم راحت باشد. ممکن است بخواهید ماساژ را در حالی که روی تخت یا مبل خود دراز کشیده اید و پاهای خود را باز کرده و زانوهای خود را خم کرده اید انجام دهید. اگر می خواهید صاف بنشینید، از یک بالش معمولی یا بالش بارداری برای محافظت از قسمت بالایی بدن خود استفاده کنید.

گزینه های دیگر عبارتند از ماساژ در حمام، با یک پا روی چهارپایه، یا احتمالا نشستن روی توالت. انتخاب مکان مناسب به شما بستگی دارد، اما مطمئن شوید که فضایی که انتخاب می کنید تمیز و خصوصی باشد تا بتوانید ماساژ پرینه را در آرامش انجام دهید.

مرحله 3: ماساژ را شروع کنید.
روغن طبیعی یا ژل روان کننده را روی دست های تمیز خود بمالید و انگشت شست خود را در عمق 3 تا 5 سانتی متری داخل واژن قرار دهید. اولین باری که ماساژ را امتحان می کنید، از یک آینه استفاده کنید تا مطمئن شوید که جای انگشت شما درست است. انگشت خود را به آرامی به سمت راست و پایین و همچنین دو طرف واژن فشار دهید تا در این ناحیه تنش ایجاد شود.

سپس با انگشتان خود یک شکل U ایجاد کنید و آنها را داخل واژن بچرخانید. پس از آن، انگشت شست خود را در امتداد دیواره پشتی واژن به سمت مقعد فشار دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که کشش و حتی کمی سوزش احساس کنید.

مرحله 4: به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.
حرکات بالا را به مدت 5 دقیقه تکرار کنید. به یاد داشته باشید که باید بیشتر بافت های داخل واژن را هدف قرار دهید. توجه داشته باشید که تمرکز و احساس آرامش، خاصیت ارتجاعی بدن شما را افزایش می دهد و این کار را آسان می کند. بنابراین در طول ماساژ استراحت کنید.

اگر خودتان به راحتی به واژن خود دسترسی ندارید، می توانید از شخصی که به آن اعتماد دارید کمک بخواهید تا در این کار به شما کمک کند. به عنوان مثال، به همسرتان بیاموزید که همان دستورالعمل های بالا را دنبال کند، اما از او بخواهید به جای انگشت شست از انگشت اشاره خود استفاده کند. لطفا توجه داشته باشید که اگر ماساژ با درد و ناراحتی همراه است، باید آن را متوقف کنید.

ماساژ برای پریود شدن
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ
پاسخ سوالاتی درباره اینکه ماساژ پرینه چیست؟

 در بخش از مقاله به سوالاتی در این زمینه می پردازیم.

از چند ماه پیش باید ماساژ پرینه را شروع کرد؟
متخصصان توصیه می کنند ماساژ پرینه را یک یا دو بار در هفته بین هفته های 34 تا 36 بارداری شروع کنید. برخی منابع همچنین اشاره می کنند که زنان باردار می توانند این ماساژ را هر روز یا یک روز در میان تکرار کنند. بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. در تمام موارد 5 دقیقه ماساژ واژن کافی است تا از فواید آن در هنگام زایمان بهره مند شوید.

در چه شرایطی باید از ماساژ پرینه پرهیز کرد؟
قبل از بارداری
قبل از هفته سی و چهارم بارداری
اگر خونریزی واژینال دارید.
اگر از تبخال واژن رنج می برید.
اگر ریفلاکس یا عفونت واژن دارید.
به طور کلی، اگر در واژن خود عفونت دارید، نباید از ماساژ پرینه استفاده کنید زیرا باعث گسترش عفونت می شود.
چه روغن هایی برای ماساژ پرینه استفاده می شود؟
در دوران بارداری می توانید از انواع روغن ها برای ماساژ واژن استفاده کنید. هدف اصلی استفاده از روغن از بین بردن اصطکاک است. انتخاب بهترین روغن ماساژ بدن به ترجیحات، در دسترس بودن و بودجه شخصی شما بستگی دارد. روغن های طبیعی مانند آفتابگردان، دانه انگور، نارگیل، روغن بادام یا زیتون یا ژل روان کننده می توانند انتخاب های خوبی باشند.

همانطور که گفتیم، ماساژ پرینه می تواند به زنان باردار کمک کند تا زایمانی بدون درد و اشک داشته باشند. اگر شما هم باردار هستید یا در منزل همسر باردار دارید، می توانید با اجازه پزشک این ماساژ را انجام دهید. بهتر است از فواید ماساژ در دوران بارداری غافل نشوید و به دنبال انجام آن باشید. البته خانم های باردار قبل از اقدام به ماساژ باید مراقب باشند و با پزشک خود مشورت کنند و از او اجازه بگیرند.

کدام ماساژ بهتر است؟

ماساژ

×