گیاه گنه گنه

گیاه گنه گنه

 

گیاه گنه گنه گیاهی است مغذی
گنه گنه گیاهی است سرشار از مواد مغزی که برای سلامتی فوق العاده گیاه مفیدی است.این گیاه فاقد گلوتن است ویتامین های b ،E،کلسیم ، منیزیم و بسیاری دیگر ویتامین های مفید در گیاه گند گند وجود دارند.
گیاه گنه گنه یا کوینولا درختی جنگلی است و این گیاه دارای خواص بسیاری است. ماده غذایی بالایی دارد و گلاسمیک آن پائین است و برای افرادی که دچار دیابت هستند، بسیار مفید است. آهن و منیزیم بالایی دارد که باعث تنظیم سوخت و ساز بهتر بدن می شود.دانه های این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آلاکوئیدها، تالن، نمک های معدنی، نشاسته و ترکیبات چرب از مهمترین ترکیبات موجود در گیاه داری گنه گنه است. یک فنجان گیاه گنه گنه حاوی 220 کالری است که 4 گرم چربی، 5 گرم فیبر و 8 گرم پروتئین دارد. از فوائد این گیاه نیز می توان به جلوگیری از پوکی استخوان، کم کردن وزن، تقویت قلب، افزایش و بهبود پوست، پیشگیری از سزطان، تنظیم فشار خون و درمان کم خونی نام برد

اطلاعات بیشتر درباره اینکه گیاه گنه گنه چیست ؟

گنه گنه سرده ای از گیاهان گلدار بومی جنگل های بارانی غرب آمریکای جنوبی است. برخی از گونه های گیاهی Gana Gana نیز در جامائیکا، سولاوسی، اقیانوس اطلس جنوبی، مناطق گرمسیری سواحل آفریقا و غیره موجود است. این گیاه تنها گیاه دارویی موثر در برابر مالاریا در اوج استعمار اروپا بود. این کارخانه از نظر سیاسی و اقتصادی حائز اهمیت است. درختان این گیاه را به دلیل خاصیت ضد مالاریا، درختان تب دار نیز می نامند.

انواع گیاه گنه گنه

تاک قرمز دارای برگهای دمبرگ متناوب و شکلی بیضی شکل پهن با رگبرگهای کتف است. رنگ این رگه ها در سطوح پایین سبز یا قرمز و سطوح بالایی سبز تیره است.
کانکینا یا سین چونا از نظر خواص درمانی بهتر از شاهدانه قرمز است. کنکینا یا سان چونا گیاهی تقریبا سمی و یکی از فوق العاده ترین داروها برای درمان مالاریا است.
نام دیگر گیاه Gane Gane
در فارسی به این گیاه گان گان می گویند ولی نام علمی آن کوینکوینا است. البته نام های سینچونا، پوست لوجا، پودر ژزوت، پوست گاو و به نیز به این گیاه اشاره دارد.

خواص گیاه گنه گنه چیست ؟

شاید تا به حال خواص زیادی در مورد این گیاه و پودر آن شنیده باشید، اما احتمالا به صورت تخصصی به این موضوع نپرداخته اید.

این گیاه و پودر آن گلوتن ندارد و از نظر غذایی بسیار مغذی است.
حاوی ویتامین های B و E، کلسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی است.
دانه های گندم و پودر آن حاوی مقدار زیادی فیبر و سایر مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم و آهن است.
مواد تشکیل دهنده آرد گندم و پودر آن فوق العاده است و مردم برای مصارف مختلف از آن استفاده می کنند.
یکی از بهترین ویژگی های آن این است که گلوتن ندارد و برای کسانی که به گلوتن حساسیت دارند غذای بسیار مفیدی است.
شاخص گلیسمی آن پایین است و افراد دیابتی می توانند از آن به عنوان یک غذای مفید استفاده کنند.
همانطور که گفته شد حاوی آهن و منیزیم است و مقدار این عناصر در آرد گندم و پودر آن زیاد است و برای تنظیم سوخت و ساز بدن مفید است.
دانه های گندم دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

فواید طب سوزنی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

کاربردهای دارویی گیاه گنه گنه

کاربردهای دارویی گیاه گنه گنه 

برخی از کاربردهای دارویی گیاه گنه گنه و پودر گیاه گنه گنه به شرح زیر است:

این گیاه در کاهش سطح قند خون بسیار مفید است و به همین دلیل برای بیماران دیابتی مفید است.
می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و بنابراین مانند پیله ابریشم در جوان سازی و رفع چین و چروک موثر است.
این گیاه و پودر آن اثرات مثبتی در تسکین دردهای عضلانی و مفاصل دارد.
از چای گیاه گنه گنه می توان برای درمان بیماری های عفونی و جدی استفاده کرد.
تب بر است و معمولا برای کاهش دمای بدن در افراد مبتلا به حصبه و مخملک استفاده می شود.
در لوسیون های چشم برای از بین بردن میکروب ها و بی حسی استفاده می شود.

فواید گیاه گنه گنه ( کوینولا )

در ادامه به فهرست فواید گیاه شاهدانه و پودر آن خواهیم پرداخت.

کاهش وزن
اگر می خواهید وزن کم کنید تا تناسب اندام داشته باشید، گیاه گنه گنه به دلیل فیبر بالایی که دارد می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و با فیبر بالایی که دارد مواد مغذی را برای بدن شما فراهم کند. بنابراین، مصرف آن به کاهش وزن کمک می کند و از پرخوری جلوگیری می کند.

سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان
محتوای بالای منیزیم موجود در گیاه گیاه گنه گنه و پودر این گیاه باعث تقویت استخوان های بدن می شود و از این رو در سلامت استخوان ها نقش موثری دارد. این ویژگی برای افراد بالای 50 سال که مستعد پوکی استخوان هستند بسیار مفید است.

سلامت قلب
قلب انسان برای ادامه زندگی باید سالم باشد و همچنین این گیاه حاوی موادی است که به سلامت قلب کمک می کند، حرکات معده و روده را تسهیل می کند و اسید کبد را تنظیم می کند.

جوان سازی پوست
همانطور که قبلا گفته شد؛ گیاه گنه گنه و پودر آن حاوی ویتامین B و مواد مغذی است که اثرات خوبی بر پیری و پیری پوست دارد. وجود ویتامین B12 در این گیاه از عوارض پیری پوست می کاهد. به طور کلی ویتامین های موجود در این گیاه روند پیری افراد را به تاخیر می اندازد.

برگزاری نمایشگاه تخصصی ورزشی و تجهیزات ورزشی در اهواز
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

در التهاب موثر است
به لطف الیاف موجود در گیاه شاهدانه و پودر آن، التهاب از بین می رود. ویتامین های B موجود همچنین باعث کاهش هورمون های التهابی در بدن می شود. علاوه بر این، گوارش نیز بهبود می یابد.

تاثیر بر سرطان
گیاه گنه گنه و پودر آن در از بین بردن سلول های سرطانی موثر است و استفاده از آن به عنوان یک ماده غذایی برای مبارزه با سرطان بسیار عالی است و معمولا در رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان استفاده می شود. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که با رادیکال های آزاد در بدن و مواد مضر بدن مبارزه می کند.

درمان کم خونی
گیاه گنه گنه و پودر آن حاوی مقادیر زیادی آهن است و مصرف آن در درمان کم خونی موثر است. مصرف آن مواد مغذی زیادی را به بدن می رساند و باعث خون سازی خوب در بدن می شود.

سلامت دستگاه گوارش
گیاه گنه گنه و پودر آن حاوی مقدار زیادی فیبر است که به آن کمک زیادی به روده و معده می کند. دستگاه گوارش را تنظیم می کند و جلوگیری از انقباضات از دیگر فواید این گیاه است. جذب را در روده کوچک افزایش می دهد و از یبوست در روده بزرگ جلوگیری می کند.

افزایش رشد بافت های بدن و ترمیم آنها
گیاه گنه گنه و پودر این گیاه یا کوینولا باعث رشد و ترمیم بافت‌های بدن می‌شود که حاوی اسیدهای آمینه و پروتئین زیادی است که با تأثیر بر بدن به ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند.

تقویت ریشه مو
گیاه گنه گنه و پودر این گیاه یا کوینولا حاوی مقدار زیادی پروتئین است که باعث تقویت پروتئین مو می شود. همچنین از طریق اثراتی که روی فولیکول های مو دارد، کیفیت کلی مو را افزایش می دهد. بنابراین به دلیل خاصیت تقویتی می توانید از آن برای موهای خود استفاده کنید.

شوره سر را بهبود می بخشد
مواد معدنی لازم مانند کلسیم، فسفر و آهن موجود در کینولا باعث حفظ رطوبت مو و درمان شوره سر می شود. می توانید خمیر یا ماسک و پودر آن را به پوست سر خود بزنید سپس سر خود را با آب بشویید. پروتئین های موجود در این گیاه از شوره سر جلوگیری کرده و آن را بهبود می بخشد. آنها همچنین رنگ موهای شما را جذاب تر می کنند.

عوارض گیاه گنه گنه و پودر این گیاه یا کوینولا

استفاده از گیاه گنه گنه و زیر نظر پزشک برای جلوگیری از عوارض آن توصیه می شود. مصرف زیاد این گیاه ممکن است عوارضی مانند سردرد، حالت تهوع، درد شکم، صدای زنگ در گوش، پوست داغ و ملتهب، بثورات، اختلالات بینایی مانند نابینایی موقت و سقط جنین ایجاد کند. البته اندازه کبد، استفراغ و سنگینی معده نیز می تواند به دلیل استفاده نادرست از این گیاه باشد.

کاهش درد دندان با ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

حقایق جالب در مورد گیاه گنه گنه
همه ما گیاه گنه گنه را به عنوان غلات و حبوبات می شناسیم اما این گیاه با حبوبات متفاوت است و در دسته چغندر و اسفناج قرار می گیرد.

بیش از صد گونه از این گیاه وجود دارد که سیاه، سفید و قرمز هستند.
برخلاف برنج قهوه ای که نیم ساعت طول می کشد، این گیاه در 15 دقیقه پخته می شود.
مردم سراسر جهان تقریباً چهار هزار سال است که از گیاه کینولا و پودر آن استفاده می کنند.
80 درصد از گیاهان کینولای جهان در بولیوی و پرو کشت می شوند.
حدود 20 سال پیش، ناسا اعلام کرد که سبزه گندم بهترین میان وعده برای فضانوردان در ماموریت های طولانی است، زیرا غنی از مواد معدنی، بدون گلوتن و حاوی پروتئین کامل است.

شناسایی گیاه گنه گنه مناسب

هنگام خریدگیاه گنه گنه ، توصیه می شود به دنبال انواع خشک و سالم باشید که بوی تازگی دارند. زمانی که می خواهید از طراوت این گیاه اطمینان حاصل کنید، حتما محصولی را خریداری کنید که در بسته بندی های کاملا مجزا عرضه می شود که با هیچ رطوبتی تماس نداشته باشد.

نحوه نگهداری گیاه گنه گنه

گیاه کینولا و پودر آن باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. آن را در ظروف در بسته قرار دهید تا هوا وارد نشود و گیاه تازه بماند. همچنین می توانید گیاه گنه گنه را منجمد کنید. یعنی می توانید آن را بپزید سپس در ظرف دربسته قرار دهید و در فریزر قرار دهید. زمانی که گیاه گنه گنه را بپزید مقداری از بافت خود را از دست می دهد و کپک می زند. بنابراین باید بلافاصله از آن استفاده کنید و اجازه ندهید بیش از 2 ساعت در دمای اتاق بماند.

نحوه مصرف روغن گنه گنه :

در روش موضعی این روغن را با دیگر روغن های حامل مخلوط می نمائیم و برای تسکین بیماری های استخوان نظیر آرتروز ، درد مفاصل و..استفاده می گردد.برای استفاده  روغن گنه گنه ، باید چند قطره از این ترکیب روغنی ( روغن گنه گنه + روغن حامل ) در محل مورد نظر ریخته و به آرامی ماساژ بدهید و با حوله ای گرم آن را بپوشانید. ماساژ این روغن برروی کف سر باعث رفع ریزش مو می گردد و موها رشد بهتری می نمایند

یادت نره بخونی : ماساژ و انواع تاثیر پذیری آن.

×