تاثیر ماساژ درمانی در پیشگیری از وقوع زخم فشاری

تاثیر ماساژ درمانی در پیشگیری از وقوع زخم فشاری

تاثیر ماساژ درمانی در پیشگیری از وقوع زخم فشاری :

تعریف زخم‌های فشاری 

زخم‌های فشاری (pressure ulcers) (که به آنها زخم بستر یا زخم فشاری می گویند) آسیب‌هایی می باشند که  به دلیل فشار یا اصطکاک ثابت ایجاد می‌گردند. آنها در بیشتر مواقع اشخاص بی‌حرکت یا اشخاصی را درگیر می‌نمایند که حرکت برایشان مشکل می باشد، نظیر اشخاص مسن یا فلج. زخم‌های فشاری بیشتر اوقات در قسمت‌های استخوانی بدن، نظیر پاشنه‌ها و مفصل ران، و هم‌چنین روی باسن رخ خواهند داد. اعمال فشار طولانی‌مدت روی این نواحی منجر به گردش خون ضعیف و به دنبال آن مرگ سلولی، در هم شکسته شدن پوست، و ایجاد یک زخم باز – زخم فشاری، می‌گردد. زخم‌های فشاری مدت زیادی طول خواهند کشید تا بهبود پیدا کنند – و در بعضی موارد بهبود نخواهند کرد – به همین دلیل، در صورت امکان، پیشگیری از ایجاد آنها مهم می باشد.

ماساژ درمانی چیست؟ و تاثیر ماساژ درمانی در پیشگیری از وقوع زخم فشاری

ماساژ درمانی چیست؟ و تاثیر ماساژ درمانی در پیشگیری از وقوع زخم فشاری

در ماساژ درمانی، بخش هایی از بدن دست‌کاری گشته، نگه داشته، حرکت داده می شود و به آنها فشار وارد خواهد شد. ماساژ درمانی قادر است تا حجم خون را در یک ناحیه افزایش بدهد، انعطاف بافت را بهبود دهد، تورم ناشی از تجمع مایعات (ادم) را کاهش خواهد داد، و سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید. بعضی از مطالعات نشان می دهند که ماساژ امکان دارد تا به پیشگیری از ایجاد زخم فشاری در اشخاص در معرض خطر ابتلا به آن، کمک می نماید، اما مشخص نمی باشد که واقعا موثر می باشد یا خیر.

گزارش برگزاری دوره پداگوژی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

اهمیت و تاثیر ماساژ درمانی در پیشگیری از وقوع زخم فشاری

هدف از انجام این مرور

ماساژ درمانی زمانی که به تنهایی، یا به عنوان قسمتی از یک بسته مراقبتی، برای پیشگیری از ایجاد زخم فشاری انجام می‌گردد، موثر می باشد یا خیر. به ارزیابی ماساژ درمانی در مقایسه با ماساژ ساختگی، یا مقایسه با مراقبت‌های استاندارد برای پیشگیری از ایجاد زخم فشاری (یعنی تشک‌های مخصوص، جابه‌جا منظم و کاهش فشار روی بیمار بی‌حرکت) علاقه‌مند بوده اند.

محققان بعد از جستجو کارآزمایی مرتبطی را شناسایی کرده اند که ماساژ درمانی را برای پیشگیری از ایجاد زخم فشاری بررسی نموده اند. به همین دلیل،  هیچ شواهدی برای حمایت یا رد ماساژ درمانی به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای زخم فشاری وجود نخواهد داشت. نیاز فوری به انجام کارآزمایی‌هایی برای بررسی این حوزه وجود دارد تا مشخص شود که ماساژ درمانی موثر و بی‌خطر می باشد یا خیر.

برای مطالعه بیشتر : تخت ماساژ

تاثیر روغن زیتون موضعی بر پیشگیری از زخم بستر بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه

 پیشگیری از زخم بستر یک اولویت در بخش های مراقبتی حاد و طولانی مدت به شمار خواهد آمد  بیماران به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفته اند. طی مدت دو هفته در گروه کنترل, نمونه ها مراقبت معمول پوست شامل تغییر پوزیشن در هر دو ساعت و تشک مواج را دریافت نموده اند و در گروه مداخله علاوه بر مراقبت معمول, روزانه یک بار و هر بار 15 میلی لیتر روغن زیتون بر نواحی از بدن به آرامی و بدون انجام ماساژ مالیده گشت. داده های مربوط به زخم بستر توسط پرسشنامه, گردآوری گشته و با نرم افزار SPSS20 آزمون های آماری مجذو رکای, تست دقیق فیشر و آزمون تی تحلیل گشته اند.یافته ها: در گروه مداخله 11.4 درصد دارای زخم بستر درجه یک و 2.8 درصد دارای زخم بستر درجه دو و 85.7 درصد فاقد زخم بستر بوده اند.  نتایج این مطالعه نشان داد که میزان بروز زخم بستر در گروه مداخله کم تر از گروه کنترل بوده است (p<0.03).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داده است که اختلاف معنی داری بین توزیع فراوانی زخم بستر در گروه مداخله و کنترل موجود بوده. می توان نتیجه گرفت که استفاده از روغن زیتون موضعی بر پیشگیری از زخم بستر بیماران موثر خواهد بود
×