باید و نبایدهای ماساژ

باید و نبایدهای ماساژ : ماساژ روشی درمانیمی باشد که قادر است تا به سلامت بیشتر بدن کمک نماید. بهتر شدن گردش خون، کم شدن دردهای مزمن، تسکین دردهای عضلانی، رهایی از استرس و اضطراب و از بین بردن خستگی تمامی این موارد از فواید ماساژ می باشند. اکنون برای اینکه از همه ی این فواید بهره‌مند گردید، باید اطلاع داشته باشید که پس و پیش از ماساژ چه کارهایی باید انجام دهید؟ باید و نباید های ماساژ چه می باشد؟

ما در این مقاله تصمیم داریم تا به این موضوع بپردازیم و نکات بسیار حائز اهمیتی را برای بهره‌مندی حداکثری از مزایای ماساژ به شما ارائه بدهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه گردید.

برای مطالعه بیشتر : تخت ماساژ

باید و نبایدهای ماساژ چیست ؟

باید و نبایدهای ماساژ چیست ؟

بعضی از اشخاص تصور می‌نمایند تا رساندن خود به یک ماساژور و دراز کشیدن روی میز ماساژ تنها کاری می باشد که پیش از ماساژ باید انجام دهند. در صورتی که این‌طور نمی باشد! شما عزیزان باید پیش از دریافت انواع ماساژ به باید ها و نباید های ماساژ که در ادامه به آن‌ها اشاره  خواهیم کرد، توجه نمائید تا میزان اثربخشی ماساژ بیشتر گردد.

1) بهداشت را حتما رعایت نمائید.

رعایت بهداشت در ماساژ بسیار حائز اهمیت می باشد؛  چرا که تماس مستقیمی میان پوست ماساژور و پوست شما برقرار خواهد شد. از سمتی، ماساژور در طول ماساژ از روغن یا مواد ضروری با خواص دارویی استفاده می‌نماید که برای پوست مفید می باشند. این مواد زمانی جذب می گردند که پوست بدن عاری از هر گونه آلودگی و کثیفی هستند.

درمان بی خوابی با ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

به همین خاطر پیشنهاد ما این است که پیش از جلسه ماساژ یک دوش سریع داشته باشید و از تمیز بودن سطح پوست خود اطمینان حاصل نمائید. بهتر است از پیش برای این کار برنامه‌ریزی نمائید و اگر فعالیت‌های سنگین کاری یا ورزشی داشته‌اید، حتما قبل از ماساژ سری به خانه زده و دوش بگیرید.

2) پوشاندن زخم‌های خود

بیشتر کارشناسان و ماساژورهای حرفه‌ای ماساژ را برای محل‌های آسیب‌دیده یا دارای زخم بر بدن مناسب نخواهند دانست. به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم که در صورت داشتن زخم یا آسیب جدی در بدن به ماساژ مراجعه نفرمائید؛ اما اگر زخم موجود سطحی می باشند و قادر هستید تا آن را بپوشانید، حتما با چسب زخم یا پارچه آن را بپوشانید. همینطور این موضوع را به درمانگر یا ماساژور خود اطلاع بدهید تا در جریان باشد.

در صورت داشتن آسیب جدی هم حتما درمانگر خود را باخبر نمائید؛ زیرا ماساژ تاثیرات مستقیمی بر سیستم‌های گوناگون بدن از جمله گردش خون، گوارش و عضلات خواهد گذاشت. از آن‌جایی‌که ماساژورهای حرفه‌ای با شرایط پزشکی خاص آشنا می باشند بر این موضوع آگاه می باشند که کیفیت و شدت ماساژ در چه حدی باشد که به محل‌های آسیب دیده فشاری وارد نگردد.

3) از خوردن وعده‌غذایی سنگین خودداری نمائید.

در این قسمت از باید ها و نباید های ماساژ باید بگوییم که سعی نمائید تا یک ساعت پیش از ماساژ غذای زیادی میل نفرمائید؛چرا که کمی پس از خوردن یک وعده غذایی، خون زیادی به روده کوچک که در هسته بدن است، منتقل می‌گردد. از سوی دیگر ماساژ گردش خون را در کل بدن به جریان درخواهد آورد. به همین دلیل انجام ماساژ درست بعد از غذا باعث اختلال در هضم غذا گشته و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. توصیه خواهیم کرد طوری برنامه‌ریزی نمائید که تا ظرف یک ساعت قبل از قرار جلسه ماساژتان وعده غذایی سنگینی میل نفرمائید

بهترین روغن برای ماساژ مفاصل
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

لازم به ذکر است که با معده خالی هم به جلسه ماساژ مراجعه نفرمائیدد. ماساژ سیستم گوارشی بدن را تحریک می‌نماید و به همین خاطر امکان دارد پس از جلسه احساس گرسنگی نمائید. یک میان وعده سبک پیش از ماساژ می‌تواند اثربخشی ماساژ را بالا ببرد.

4) دور از نور خورشید قرار بگیرید.

لازم می باشد که قبل از ماساژ از آفتاب‌سوختگی هم جلوگیری نمائید. متخصصان توصیه می‌نمایند که روز جلسه ماساژ خود را دور از نور مستقیم خورشید باشید تا آفتاب باعث سوختگی بدن نگردد. چرا که موقعی که تمام یا بخشی از بدن دچار آفتاب‌سوختگی می‌گردد، به تماس پوستی یا لمس بسیار حساس می‌گردد و با برقراری تماس امکان دارد درد جزئی یا شدیدی در این مناطق احساس نمائید.

5) لباس راحتی بپوشید.

یکی ازباید و نبایدهای ماساژ پوشیدن لباس راحتی می باشد. شما عزیزان نمی‌خواهید که مدت زمان زیادی را پیش از شروع ماساژ صرف تعویض لباس یا درآوردن آن بنمائید. بهتر می باشد لباس راحتی را از پیش بپوشید و به محض رسیدن به محل ماساژ هم فورا ماساژ را شروع نمائید. البته در بعضی از انواع ماساژ لازم می باسد تا لباس‌های خود را درآورید. پوشیدن لباس راحتی در این موارد هم به نفع شما می باشد و درآوردن آن زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت.

6) به موقع در مرکز ماساژ درمانی حاضر گردید.

به وقت خود و درمانگرتان ارزش قائل گردید و حتما به موقع در مرکز ماساژ درمانی حاضر باشید. منظور از به موقع 5 الی 10 دقیقه زودتر از شروع ماساژ می باشد. در بیشتر مواقع قبل از شروع ماساژ فعالیت‌هایی نظیر تعویض لباس و مکالمه با درمانگر زمان کمی را به خود اختصاص خواهند داد. با زودتر رسیدن به مرکز ماساژ درمانی و انجام به‌موقع این کارها قادر خواهید بود تا حداکثر استفاده را از مدت‌زمان ماساژ خود ببرید.

ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

بعد از ماساژ چه کارهایی باید انجام بدهید؟

حالا که متوجه گردید پیش از ماساژ چه کارهایی باید انجام دهید، لازم می باشد که نکات مربوط به باید و نبایدهای بعد ماساژ هم توجه نمائید. اما پس از ماساژ چه کاری کنیم؟

1) با درمانگر خود راجع به ماساژ صحبت نمائید.

از دیگر باید ها و نباید های ماساژ این می باشد که همیشه سعی نمائید در طول ماساژ درمانگر خود را از کم و کیف ماساژ آگاه نمائید تا او را در انجام ماساژ مناسب کمک کنید. همینطور بعد از ماساژ هم از نتایج مثبت و منفی ماساژ با او صحبت نمائید. نظرات و پیشنهادات خود را در مورد شدت و کیفیت ماساژ با او در میان گذارید. این توضیحات باعث خواهند شد تا جلسات آینده ماساژ شما به بهترین شکل ممکن انجام گردند.

×