ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال

ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال  : یکی ازمتداول ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان، بیش‌فعالی می باشد که با اختلال adhd نشان داده خواهد شد. این اختلال دارای تاریخچه‌ای طولانی می باشد و از هر 100 کودک، 5 نفر به آن مبتلا می گردد.

لازم به ذکر است که پسران 3 برابر از دختران در خطر ابتلا به این اختلال می باشند. در بیشتر مواقع، بیش فعالی قبل از 7 سالگی آغاز می‌گردد و خوشبختانه والدین با روش‌های تربیتی مناسب قادر به کنترل علائم آن می باشند.

بیش فعالی چیست؟ و ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD)  Attention Deficit Hyperactivity Disorder با یک الگوی مداوم از عدم توجه دائم، بیش فعالی و تکانشگری بیش از حد مشخص می‌گردد که در عملکرد یا رشد اختلال ایجاد می‌نماید.

طبیعی خواهد بود که کودکان گهگاه تکالیف خود را فراموش نمایند، در طول کلاس به رؤیاپردازی بپردازند، بدون فکر عمل نمایند، یا سر میز شام بی قرار گردند. اما بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی نیز از نشانه‌های اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) می باشند که گاهی اوقات به عنوان اختلال کمبود توجه یا Attention Deficit Disorder (ADD) شناخته خواهند شد..

بیش فعالی یا ADHD یک اختلال عصبی رشدی معمول در کودکان می باشد که اکثر اوقات در اوایل دوران کودکی، معمولاً پیش از هفت سالگی ظاهر می‌گردد. ADHD مهار پاسخ‌های خود به خودی را برای کودکان دشوار می‌نماید؛ پاسخ‌هایی که می‌تواند شامل همه چیز از حرکت گرفته تا گفتار و توجه باشد. همه ما بچه‌هایی را می‌شناسیم که قادر نمی باشند تا آرام بنشینند، به نظر می‌رسد که هرگز گوش نمی‌دهند، هر چقدر هم که دستورالعمل‌ها را کاملاً واضح برایشان بازگو کنید، از آنها پیروی نخواهند کرد، یا در زمان‌های نامناسب نظرات نامناسب را بیان می‌نمایند. در بعضی مواقع به این کودکان برچسب مزاحم خواهند زد یا به دلیل تنبلی و بی انضباطی مورد انتقاد قرار خواهند گرفت. با این حال، امکان دارد تنها دلیل رفتارشان بیش فعالی ADHD باشد.

چرا به ماساژ پس از زایمان نیاز داریم؟
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

برای مطالعه بیشتر : کاهش درد دندان با ماساژ

علائم بیش فعالی چیست؟ و ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال

علائم بیش فعالی چیست؟ و ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال 

  1. کودک قادر به توجه و تمرکز کردن نیست و همین موضوع باعث افت در تحصیل او می‌گردد.
  2. کودک بیش‌ فعال، فعالیت زیادی خواهد داشت و تنبیه شدن، او را به انزوا خواهد کشید.
  3. بیماران مبتلا به بیش‌فعالی قبل از انجام عمل، فکر نمی‌کنند و همین امر باعث آسیب زدن به فرد و والدین می‌گردد.
  4. کودکان، پرانرژی هستند و خسته نمخواهد شدد.
  5. خواب این کودکان با مشکل مواجه می‌گردد.
  6. لجبازی کردن با والدین از دیگر نشانه‌های این اختلال می باشد.

والدین کودکان بیش‌ فعال باید در نظر داشته باشند که اعمال او تحت کنترل خودش نمی باشد و از نشانه‌های بیماریخواهد بود. در این شرایط، باید به متخصص مراجعه نمایند تا مشاور با توجه به شیطنت‌های کودک، بیماری او را تایید نماید.

آیا درباره علت بیش فعالی کودکان می دانید؟

علت اصلی این اختلال، مشکلات ژنتیکی می باشد. از دیگر علت های این اختلال در زیر بیان گشته:

    • سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی خانم‌ها در دوران بارداری.
    • استرس و اضطراب شدید مادر در دوران بارداری.
    • رژیم غذایی اشتباه در بارداری.
    • بیماری یا ضربه‌های شدید مغزی بعد از دوران بارداری.

      نحوه انجام ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال به چه صورتی است ؟

      بسیاری از والدین به دلیل اثرات جانبی دارو‌ها، ترجیح خواهند داد تا از درمان غیردارویی برای درمان کودکان خود استفاده نمایند. بالا رفتن اعتماد به نفس یکی از مزایای ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال می باشد.

      طبق مطالعات دو دهه اخیر، دوبار ماساژ در هفته و هر کدام به مدت 20 دقیقه باعث پیشرفت تحصیلی در کودکان بیش‌فعال می‌گردد. نتایج، حاکی از آن می باشد که ماساژ منظم باعث پیشرفت کودکان در تحصیل و شادتر شدن آن‌ها گشته است.

      این کودکان تحمل کمی خواهند داشت و قادر نخواهند بود تا مدت طولانی در یک مکان یا یک حالت قرار گیرند؛ چرا که باعث کلافه شدن آن‌ها خواهد شد.

      ماسور در زمان ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال از تکنیک ضربه همراه با مالش و فشار بر گردن، سر، بازو‌ها و پاها استفاده می‌نماید. مناسب تر است هر قسمت را حدود 5 دقیقه فشار دهد. در انتها، ماسور به ماساژ دادن کل بدن خواهد پرداخت تا با او تماس فیزیکی برقرار نماید و از این طریق روابط عاطفی با کودک برقرار کرده و باعث آرامش سیستم اعصاب کودک خواهد شد.

ماساژ میوفاشیال
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ
×