چرا به ماساژ پس از زایمان نیاز داریم؟

چرا به ماساژ پس از زایمان نیاز داریم؟ :
زایمان یک فرآیند دشوار است و می تواند هر فردی را از نظر روحی و جسمی خسته کند. اگر به تازگی زایمان کرده اید، برای بهبودی شما یک ماساژ پیشنهاد می کنیم. ماساژ پس از زایمان می تواند به آرامش ذهن شما و تسریع روند بهبودی پس از زایمان کمک کند. البته ماساژ پس از زایمان فواید زیادی دارد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم. حتما تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

چرا به ماساژ پس از زایمان نیاز داریم؟ و دلایل آن؟

ماساژ از دیرباز به عنوان یک روش درمانی برای تقویت آرامش، تسکین درد و کاهش استرس مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از خانم ها با ماساژ پرینه در دوران بارداری آشنایی دارند، اما نمی دانند که بعد از زایمان نیز به ماساژ نیاز دارند. ماساژ پس از زایمان دقیقاً مشابه ماساژهای معمولی است که مادر چند هفته پس از زایمان دریافت می کند. در حالی که بسیاری از زنان بر مراقبت از کودک خود پس از زایمان تمرکز می کنند، باید بدانند که بدن خودشان تجربه سختی را پشت سر گذاشته است و باید از خود مراقبت کنند تا بهبود یابند و به حالت عادی قبل از بارداری برگردند.

ماساژ پس از زایمان می تواند به مادر کمک کند. اگرچه ممکن است تعریف ماساژ پس از زایمان چیز خاصی به نظر نرسد، اما فواید بیشماری دارد. ماساژ پس از زایمان می تواند بهبودی بدن مادر را تسریع کند و منجر به آرامش جسمی و روحی مادر شود. علاوه بر این، این ماساژ می تواند هر گونه درد را کاهش دهد و به بهبود خلق و خوی مادر کمک کند. به طور کلی این ماساژ مانند ماساژ بارداری برای سلامت جسمی، روحی و روانی مادر بسیار مفید است.

البته برای مادرانی که سزارین شده اند، بهتر است با پزشک و ماساژور خود صحبت کنند تا از بی خطر بودن ماساژ برای بدنشان مطمئن شوند. علاوه بر این، این ماساژ برای مادرانی که سقط جنین یا زایمان ناموفق داشته اند توصیه می شود زیرا می تواند به بهبود بدن کمک زیادی کند. در قسمت بعدی به سایر فواید ماساژ پس از زایمان پرداخته ایم. اگر باردار هستید یا به تازگی زایمان کرده اید، دانستن فواید ماساژ پس از زایمان می تواند به شما در انتخاب آگاهانه کمک کند.

سوجوک تراپی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

چرا به ماساژ پس از زایمان نیاز داریم؟ و فواید آن :

چرا به ماساژ پس از زایمان نیاز داریم؟ و فواید آن :

قبل از اینکه به فواید ماساژ پس از زایمان بپردازیم، بهتر است کمی در مورد مشکلات زنان بعد از زایمان صحبت کنیم. معمولاً زنان پس از یائسگی با مشکلاتی مانند افسردگی، روان پریشی، مشکلات عروقی، نوسانات خلقی، افزایش احساس اضطراب و اندوه، کاهش اشتها و مشکلات خواب مواجه می شوند.

به خصوص افسردگی پس از زایمان که بسیار جدی است و برخی از زنان را بعد از زایمان مبتلا می کند. علائم این افسردگی شامل نوسانات خلقی، کناره گیری از دوستان و خانواده، از دست دادن اشتها و مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد است. علاوه بر این، اکثر زنان پس از زایمان اغلب متوجه علائم کشش روی شکم و همچنین درد عضلانی می شوند. هر یک از این شرایط می تواند به شدت بر توانایی زن برای بهبود عاطفی و جسمی پس از زایمان تأثیر بگذارد. اما خوشبختانه، بسیاری از آنها را می توان با ماساژ پس از زایمان بهبود بخشید. در زیر مزایای ماساژ را با جزئیات بیشتری بررسی کرده ایم:

کاهش تورم
در دوران بارداری، مایعات بدن به طور معمول حدود 50٪ افزایش می یابد و بسیاری از مادران در طول زایمان با تورم در بدن خود مواجه می شوند. ماساژ پس از زایمان می تواند به افزایش گردش خون و تخلیه لنفاوی برای درمان موثر مایعات اضافی و بازگرداندن تعادل به بدن کمک کند. به این ترتیب، ماساژ می تواند به کاهش این تورم ها کمک کند.

شیر مادر را افزایش دهید
برای مادرانی که به دنبال افزایش میزان شیر خود هستند، ماساژ می تواند راهی عالی برای افزایش گردش خون و هورمون های مورد نیاز برای انجام این کار باشد. زیرا ماساژ پس از زایمان باعث افزایش هورمون شیردهی به نام پرولاکتین می شود که باعث افزایش تولید شیر می شود.

کمر درد
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

تنظیم هورمونی بدن
در دوران بارداری و بعد از زایمان، هورمون های بدن دائما در حال نوسان هستند. هورمون هایی مانند استروژن در دوران بارداری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و پس از زایمان کاهش می یابد. ماساژ پس از زایمان می تواند به تعادل هورمون ها و همچنین خلق و خوی مادر کمک کند. ماساژ همچنین می تواند مواد شیمیایی طبیعی مرتبط با افسردگی از جمله دوپامین و سروتونین را متعادل کند. برخی از ماساژها همچنین حاوی روغن‌های ضروری هستند که می‌توانند به بهبود خلق و خوی فرد و تقویت تعادل هورمونی کمک کنند.

کاهش اضطراب و افسردگی
بسیاری از زنان پس از زایمان دچار افسردگی می شوند. ماساژ می تواند به کاهش استرس و مدیریت آن احساسات اضطراب و افسردگی کمک کند.

خواب بهتر
این طبیعی است که پس از زایمان و به خصوص هنگام مراقبت از کودک خود احساس خستگی کنید. ماساژ می تواند به کاهش خستگی، آرامش و بهبود کیفیت خواب مادر کمک کند.

ضد درد
درد عضلانی بعد از زایمان کاملا طبیعی است. ماساژ پس از زایمان می تواند به تسکین دردهای بدن شما کمک کند، به خصوص در نواحی مستعد درد مانند بازوها، شانه ها و کمر.

آرامش عضلانی
ماساژ پس از زایمان باعث شل شدن عضلات، افزایش گردش خون، کاهش هورمون های استرس و تسکین جسمی و روحی می شود. برخی از زنان ماساژ آرامش بخش را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر ماساژ عمیق تری را انتخاب می کنند که بیشتر بر عضلات و بافت های نرم بدن تمرکز دارد. ماساژ انواع مختلفی دارد و بهتر است از قبل با انواع آن آشنا شوید. در مقاله زیر به تفصیل به هر ماساژ پرداخته ایم.

در مجله Ayrest بخوانید: ماساژ چیست؟ انواع ماساژ، فواید آنها و هر آنچه را که باید بدانید را کشف کنید.

ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

چرا به ماساژ پس از زایمان نیاز داریم؟ و برای چه افرادی مناسب نیست ؟

ماساژ پس از زایمان فواید بسیاری برای زنان دارد، اما مانند هر نوع درمان دیگری می تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. ماساژ می تواند جریان خون را افزایش داده و تأثیر مثبتی بر سلامت شما داشته باشد. اما اگر هر یک از شرایط زیر را تجربه کردید، قبل از ماساژ حتما با پزشک خود مشورت کنید:

فتق و فشار خون بالا
بیماری های مادرزادی یا قلبی
عمل جراحی
پیوند عضو
در صورت سزارین؛ بهتر است تا بهبودی برش صبر کنید.
اگر از بیماری های پوستی مانند تاول، جوش، اگزما و بثورات پوستی رنج می برید.
پیشنهاد می کنیم قبل از ماساژ با پزشک خود مشورت کنید. به این ترتیب می توانید با سهولت بیشتری در مورد نوع ماساژ مناسب و زمان مناسب دریافت آن اطلاعات کسب کنید.

چرا به ماساژ پس از زایمان نیاز داریم؟ و نحوه آماده شدن برای آن

برای آماده سازی، به سادگی محیط اطراف خود را آرام نگه دارید. اگر قرار است ماساژ در منزل انجام شود، می‌توانید با روشن کردن شمع، پخش بو و کم‌نور کردن نور، محیط خود را آماده کنید. توجه داشته باشید که علاوه بر لمس فیزیکی، بسیاری از ماساژهای پس از زایمان شامل روغن‌های ضروری هستند. روغن‌های ضروری را می‌توان در لوسیون‌ها یا روغن‌های ماساژ گنجاند یا در هوا پخش کرد. قبل از استفاده از روغن های ضروری حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر هستند.

بهتر است از شخص دیگری مراقبت کنید تا در طول ماساژ نگران بیدار بودن یا خوابیدن او نباشید. اگرچه ممکن است داشتن یک نوزاد در نزدیکی شما احساس خوبی داشته باشد، اما گریه نوزاد مطمئناً آرامش بخش ترین صدا نیست! علاوه بر این، هر سبکی از ماساژ پس از زایمان را که انتخاب می کنید، حتما در مورد خطرات احتمالی قبل و بعد از زایمان سوال کنید.

برای مطالعه بیشتر : فرق انواع ماساژ

×