تعویض مفصل ران

تعویض مفصل ران

تعویض مفصل ران یکی از جراحی های پیچیده ارتوپدی است که توسط متخصص ارتوپد انجام می شود. در این عمل جراح مفصل آسیب دیده را برمی دارد و یک مفصل مصنوعی جایگزین آن می کند. در این مقاله همه چیز را در مورد تعویض مفصل ران توضیح می دهیم و به تمام سوالات شما در مورد این عمل پاسخ می دهیم.

تعویض مفصل ران  , علل تخریب مفصل ران

تعویض مفصل ران  , علل تخریب مفصل ران

عملکرد صحیح مفصل ران به عوامل مختلفی از جمله: تاندون ها، ماهیچه ها، رباط ها و استخوان ها بستگی دارد. اگر این اندام ها با یکدیگر هماهنگ باشند، هنگام راه رفتن اشکالی ندارد. عوامل زیادی می توانند دلایل اصلی درد در ناحیه مفصل ران باشند، از جمله:

آرتروز را می توان به عنوان یکی از مهم ترین علل ساییدگی مفصل ران ذکر کرد. این بیماری در اکثر افراد در هر سنی مشاهده می شود و با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش می یابد.
نکروز سر استخوان ران یا سیاه شدن سر استخوان ران که باعث سایش زودرس می شود. این عارضه در افراد جوان یا میانسال دیده می شود. بروز این بیماری در افرادی که از کورتون استفاده می کنند مشاهده می شود.
بدشکلی حفره استابولوم، دیسپلازی استابولوم نوعی از این بدشکلی است، این بیماری می تواند باعث تخریب و ساییدگی مفاصل شود و در سنین 30 تا 50 سالگی رخ دهد.
دررفتگی مادرزادی مفصل ران یکی از عوامل ایجاد آرتروز در انسان است.
گیرافتادگی بین سر استخوان ران و حفره استابولوم را می توان به عنوان علل آرتریت اولیه ذکر کرد.
به دلیل به هم نخوردن شکستگی‌های استابولوم، می‌توان انتظار تخریب و سایش مفصل را داشت.
اگر فردی به یکی از انواع روماتیسم، آرتریت روماتوئید یا اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا باشد، باید معاینات دوره ای انجام دهد تا دچار تخریب مفصل ران نشود.

مبتلا بودن به بیماری مزمن
آسیب دیدگی
شکستگی لگن
دررفتگی
افزایش سن
تشدید عارضه های عضلانی و مفصلی از جمله آرتروز

نحوه انجام جراحی تعویض مفصل ران

ماساژ شکم برای رفع یبوست
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

آناتومی مفصل ران از دو استخوان در کنار هم تشکیل شده است. بنابراین در قسمت بالایی ساختار مفصل ران، حفره استابولوم به شکل نیمکره قرار می گیرد و این حفره بخشی از لگن است. در بالای مفصل ران، سر استخوان ران به شکل کروی در داخل حفره استابولوم تعبیه شده است.

زمانی که متخصص ارتوپد عمل جراحی را انجام می دهد، از سوهان مخصوصی برای تراشیدن داخل حفره استابولوم برای اهداف درمانی استفاده می کند تا غضروف باقیمانده و استخوان اضافی ناشی از ساییدگی سر حفره استابولوم از بین برود. ، که یک نیمکره کامل را تشکیل می دهد. در سطح سر استخوان ران، جراح ارتوپد سر استخوان را به طور کامل از بدن بیمار خارج می کند.

در مرحله بعد، جراح معالج با استفاده از اره های مخصوص ارتوپدی، گردن استخوان ران را که بین سر استخوان ران و تنه استخوان ران قرار دارد، برش می دهد. پس از تکمیل این برش؛ سر استخوان ران به طور کامل برداشته می شود.

در مرحله بعد، جراح ارتوپد یک کاسه فلزی یا پلاستیکی را در حفره استابولوم قرار می دهد و یک سر فلزی در گردن فمور قرار می دهد. محل حرکت مفصل برای اطمینان از قرارگیری صحیح جای تعویض مفصل ران بررسی می شود.

تعویض مفصل ران  برای کدام فارادی مناسب است؟

جراحی ممکن است برای افرادی که درد و محدودیت حرکت در لگن را تجربه می کنند و همچنین برخی از افرادی که پاهای کوتاه دارند مفید باشد. در چنین مواردی، تعویض مفصل ران ممکن است تا حدی موثر باشد.

آرتروپلاستی مفصل ران یا آرتروپلاستی مفصل ران یکی از روش هایی است که در سال های اخیر برای افرادی که به دلیل آسیب های مفصلی ناشی از بیماری هایی مانند آرتروز یا آسیب های مختلف که در زندگی روزمره رخ می دهد نیاز به تعویض مفصل ران دارند استفاده می شود. روند بهبود افراد

جراحی تعویض مفصل ران یکی از بهترین روش های درمانی برای بهبود طولانی مدت مفصل ران در افرادی است که با روش های درمانی دیگر به نتیجه نرسیده اند. با انجام این روش جراحی می توان درد مفصل ران را به طور کامل از بین برد و زندگی بدون درد داشته باشید.

بهترین روغن برای ماساژ مفاصل
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

آماده سازی قبل از تعویض مفصل ران

برای انجام تعویض مفصل ران، بیمار باید مراحل مختلفی را طی کند. در ادامه به بررسی این مراحل می پردازیم.

انجام آزمایشات و معاینات فیزیکی
یک داستان بگیرید
اگر از دخانیات مانند سیگار استفاده می کنید، باید یک ماه قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید زیرا سیگار می تواند روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و عوارض ایجاد کند.
روز تعویض مفصل ران
آیا برای جراحی آماده هستید؟ جراحی تعویض مفصل ران حدود چند ساعت طول می کشد و پس از آن بیمار چند ساعتی را در اتاق ریکاوری می گذراند تا اثرات بیهوشی از بدن خارج شود. هنگامی که بیمار سطح هوشیاری خود را به دست آورد، به او اجازه خروج داده می شود.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل ران

بعد از عمل معمولاً بیمار از درد شکایت می کند که استفاده از مسکن ها موثر خواهد بود.

بیمار ممکن است در ابتدا دچار تنگی نفس شود که ممکن است به دلیل بیهوشی و داروهای تزریق شده باشد.

اما آنچه مهم است این است که بیمار سرفه کند و نفس عمیق بکشد تا ریه هایش پاک شود.

توصیه می شود برای جلوگیری از لخته شدن خون از رقیق کننده های خون خودداری کنید.

روز بعد از تعویض مفصل ران

اکنون زمان آن است که بیمار با مفصل جدید راه برود. تمرینات فیزیوتراپی به افزایش قدرت عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند. از بیمار خواسته می شود که بایستد، کناره های تخت را بگیرد و به آرامی شروع به راه رفتن کند.

یک تا دو روز پس از تعویض مفصل ران

در این مرحله بیمار قادر به انجام تمرینات بدنی بیشتری است و می تواند با کمک عصا یا واکر راه برود. رژیم نیز می تواند مانند قبل ادامه یابد. توجه داشته باشید که به بیمار توصیه می شود در روز اول رژیم غذایی مایعات را دنبال کند.

گزارش برگزاری دوره پداگوژی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ
دو تا سه روز پس از تعویض مفصل ران

اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد و بیمار بتواند راه برود، ترخیص می شود، اما توجه داشته باشید که سه تا شش هفته از رانندگی منع می شود.

در روز چهارم، تعویض مفصل ران

بخیه ها باید مرتب باشند، به هیچ وجه نباید خیس شوند و روی آنها کرم یا پماد بمالند.

برای تسکین درد می توانید از کمپرس یخ به مدت ده تا پانزده دقیقه و چند بار در طول روز استفاده کنید.

مفصل جدید باید حرکت داده شود و تمرینات آموزش داده شده در خانه باید انجام شود.

ده تا چهارده روز پس از تعویض مفصل ران

اگر از بخیه های قابل جذب استفاده نشده باشد، بیمار باید برای کشیدن بخیه ها با پزشک مشورت کند.

معمولاً از بیمار خواسته می شود یک تا دو روز قبل از کشیدن بخیه ها حمام کند تا جای زخم خیس شود.

معمولا بعد از این دوره جراحی نیازی به مصرف مسکن نیست.

سه تا شش هفته پس از تعویض مفصل ران

پس از سه تا شش هفته، بیمار قادر به انجام فعالیت های عادی و سبک خواهد بود. اما ممکن است بیمار پس از عمل هنوز احساس خوبی نداشته باشد. پس از شش هفته، بیمار مجاز به رانندگی خواهد بود.

ده تا دوازده هفته پس از تعویض مفصل ران

در این مرحله بیمار احساس بهتری خواهد داشت. درد از بین رفته و بیمار می‌تواند مفصل را راحت‌تر حرکت دهد و کارها و فعالیت‌های روزانه را انجام دهد. بهتر است بیمار یک سال پس از جراحی با پزشک خود مشورت کند تا از عملکرد طبیعی مفصل خود مطمئن شود یا خیر.

برای مطالعه بیشتر : ماساژ میوفاشیال

×