آیا ماساژ زیاد می‌تواند مضر باشد؟

آیا ماساژ زیاد می‌تواند مضر باشد؟

ماساژ چیست؟
ماساژ نوعی درمان سنتی است که از مالش و ورز دادن ماهیچه ها و سایر بافت ها برای آرامش و تسکین درد استفاده می کند. ماساژ انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. ماساژ سوئدی یکی از محبوب ترین انواع ماساژ است و به دلیل اثرات آرامش بخش آن شناخته شده است. این نوع ماساژ از ضربات آهسته و طولانی برای تقویت آرامش عمومی، بهبود گردش خون و کاهش استرس استفاده می کند.

 آیا ماساژ زیاد می‌تواند مضر باشد؟ و چرا ؟

ماساژ بافت عمیق یکی دیگر از محبوب ترین انواع ماساژ است که برای درمان مشکلات مختلف عضلات و مفاصل استفاده می شود. این نوع ماساژ از ضربات آرام و عمیق برای هدف قرار دادن لایه های عمیق تر بافت عضلانی استفاده می کند. ماساژ بافت عمیق می تواند به تسکین درد، بهبود دامنه حرکتی و کاهش التهاب کمک کند.

ماساژ سنگ داغ یکی دیگر از انواع ماساژ است که از سنگ های گرم شده برای شل کردن عضلات استفاده می کند. گرمای سنگ ها به افزایش گردش خون و ایجاد آرامش کمک می کند. این نوع ماساژ همچنین می تواند در تسکین دردهای مرتبط با آرتریت یا سایر بیماری ها مفید باشد. همه ماساژها فواید زیادی دارند و ممکن است از این که بدانید ماساژ می تواند مضر باشد شگفت زده شوید. اگر زیاده روی کنید. اگرچه ماساژ برای سلامت کلی بدن بسیار مفید است و می تواند در پیشگیری از بیماری های مختلف به شما کمک زیادی کند، اما در انجام آن زیاده روی نکنید.

اطلاعات بیشتر درباره اینکه آیا ماساژ زیاد می‌تواند مضر باشد؟

اطلاعات بیشتر درباره اینکه آیا ماساژ زیاد می‌تواند مضر باشد؟

ماساژ فواید زیادی دارد و اکثر افراد حتی بعد از اولین جلسه ماساژ احساس خوبی دارند. از مزایای ماساژ می توان به کاهش استرس و اضطراب، بهبود اختلالات خواب، تقویت تمرکز، التیام جراحات، تسکین درد و افزایش انعطاف پذیری و سطح عضلات اشاره کرد. با این حال، همه ما می دانیم که زیاده روی در هر چیزی می تواند برای شما مضر باشد. این موضوع در مورد ماساژ نیز صادق است و زیاده روی در آن نتایج جالبی نخواهد داشت. اگر دفعات ماساژ شما زیاد باشد، حتی ممکن است برای بدن شما مضر باشد. اما عوارض جانبی ماساژ زیاد چیست؟

ماساژ شکم برای رفع یبوست
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

ماساژ زیاد:

این ممکن است باعث کبودی، تحریک پوست یا آسیب های دیگر به بدن شما شود.
ماساژ گاهی اوقات می تواند آسیب یا وضعیت شما را بدتر کند.
ممکن است به ماساژ معتاد شوید و بدون آن احساس خوبی نداشته باشید.
ممکن است درد یا حتی استرس بیشتری نسبت به قبل از ماساژ احساس کنید.
اگر به دنبال ماساژ هستید، حتما این خطرات احتمالی را قبل از رزرو در نظر بگیرید. اگر مرتب ماساژ می دهید، حتماً هر از چند گاهی به بدن خود استراحت دهید تا از عوارض جانبی ماساژ بیش از حد جلوگیری کنید.

خوشبختانه عوارض ماساژ در افراد کمی رخ می دهد و بیشتر افراد تجربه مثبتی از ماساژ دارند. اگر استرس یا درد عضلانی را تجربه می کنید، پیشنهاد می کنیم ماساژ را امتحان کنید، اما همیشه باید به بدن خود گوش دهید و اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، آن را متوقف کنید.

چگونه بفهمیم که در ماساژ زیاده روی کرده ایم؟

چگونه بفهمیم که در ماساژ زیاده روی کرده ایم؟

(  آیا ماساژ زیاد می‌تواند مضر باشد؟ ) اگر فکر می کنید در گرفتن ماساژ زیاده روی می کنید، بهتر است به این سوال پاسخ دهید. چند بار در هفته ماساژ دریافت می کنید؟ اگر چندین بار در هفته ماساژ  دریافت می نمائید، احتمالاً در آن زیاده روی کرده اید. حتی اگر فقط یک بار در هفته ماساژ دریافت می نمائید، اگر بیش از حد طولانی و خیلی شدید باشد، باز هم می تواند برای بدن شما مضر باشد.

مضرات ماساژ
نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، احساس بدن شما پس از ماساژ است. اگر بعد از ماساژ احساس درد یا کبودی کردید، نشانه آن است که در آن زیاده روی کرده اید. یا اگر متوجه شدید که سلامتی شما به ماساژ بستگی دارد و از نظر ذهنی بیش از حد درگیر آن هستید، ممکن است نشانه ای از اعتیاد بدن شما به ماساژ باشد.

درمان سنگ کلیه با ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

همچنین توضیح دهیم که ماساژ با دست زدن به افراد ممنوع است و نباید آنها را ماساژ داد. ماساژ برای زنان در سه ماهه اول بارداری، افرادی که دچار عفونت های پوستی، سوختگی پوست، فشار خون بالا، کبودی و زخم هستند توصیه نمی شود. در مقاله زیر به تفصیل توضیح داده ایم که چه کسانی نباید ماساژ دهند.

اگر احساس می کنید در ماساژ زیاده روی کرده اید، بهتر است برای مدتی ماساژ نگیرید و به بدن خود فرصت دهید. این فرصت برای استراحت به شما کمک می کند در دراز مدت احساس بهتری داشته باشید. در مقاله زیر به عوارض متعدد ماساژ و نکاتی که قبل از ماساژ باید بدانید پرداختیم.

نکاتی که قبل از ماساژ باید به آنها توجه کنید. | آموزش ماساژ

ماساژ باید با هدف آرامش بدن و کاهش استرس و داشتن بهترین تاثیر بر سلامت و تندرستی انجام شود. حتما نکات زیر را جدی بگیرید تا به تاثیر مثبت ماساژ برسید:

1. جلسات خود را به طور منظم برنامه ریزی کنید.
ماساژ منظم می تواند به پیشگیری از آسیب، مدیریت درد و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

2. نوع مناسب ماساژ را انتخاب کنید.
انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که بهترین نوع ماساژ را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

3. با درمانگر خود صحبت کنید.
اگر در حین ماساژ احساس درد یا ناراحتی کردید، نترسید و به درمانگر خود اطلاع دهید. این به او کمک می کند فشار و تکنیک های خود را با بدن شما تنظیم کند.

4. بعد از ماساژ مقدار زیادی آب بنوشید.
نوشیدن آب به دفع سموم از بدن و آبرسانی مجدد سلول ها کمک می کند. نوشیدن آب بعد از ماساژ بسیار مهم است و باید آن را جدی بگیرید.

علم ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

آیا استفاده از صندلی ماساژور محدودیتی دارد؟

(  آیا ماساژ زیاد می‌تواند مضر باشد؟ ) اگر صندلی ماساژور را با یک ماساژور جایگزین کرده اید، حتما این سوال برای شما پیش می آید که آیا عوارض زیاد ماساژ برای صندلی ماساژور هم صدق می کند یا خیر؟ اگر در طول روز استرس زیادی دارید، استفاده از صندلی ماساژور یک یا دو بار در روز اشکالی ندارد، اما یک یا دو بار در هفته بهتر است.

با توجه به مدت زمان ایده آل استفاده از صندلی ماساژور نیز پیشنهاد می کنیم با جلسات سبک 15 دقیقه ای شروع کنید. دوره های طولانی تر می تواند باعث آسیب جدی عضلانی یا تشدید آسیب های قدیمی شود. با تمام موارد ذکر شده، هنوز هیچ مطالعه ای مدت زمان ایده آل استفاده از صندلی ماساژور و مضرات ماساژ بیش از حد را تایید نکرده است و اینها فقط دستورالعمل های کلی هستند. این شما هستید که باید به بدن خود گوش دهید و هر دفعه که دوست دارید از صندلی ماساژور استفاده کنید.

آخرین کلمه

اگرچه ما نمی توانیم عوارض جانبی ماساژ را انکار کنیم، اما به طور کلی، ماساژ یک گزینه ایمن و مفید باقی می ماند. تا زمانی که تحت نظر یک ماساژور مجرب باشید و به صدای بدن خود گوش دهید، می توانید از تمام مزایای ماساژ بدون هیچ عارضه ای بهره مند شوید. بنابراین ماساژ درمانی خود را شروع کنید، جلسات خود را رزرو کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

برای مطالعه بیشتر : ماساژ میوفاشیال

×