تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج

تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج

احتمالاً در مورد تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج زیاد شنیده اید. اما آیا واقعا ماساژ در درمان بیماری های صعب العلاج موثر است؟ تاثیر آن چیست؟ در این مقاله سعی کردیم به این سوالات پاسخ دهیم و تاثیر ماساژ درمانی را بر چندین بیماری صعب العلاج بررسی کنیم. اگر شما هم می خواهید اطلاعات مورد نظر را به دست آورید، حتما این مقاله را بخوانید.

تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج و تعریف ماساژ درمانی چیست؟

تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج و تعریف ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی مجموعه ای از حرکات، فشارها و تکنیک های مختلف بر روی عضلات بدن است که به کاهش دردهای مربوط به ناحیه پشت و گردن، کاهش استرس و اضطراب، آرامش اعصاب و بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

فواید ماساژ درمانی و تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج

مطالعات متعدد فواید ماساژ درمانی را برای سلامتی ثابت کرده اند. البته به شرطی که ماساژ توسط متخصص و متخصص در کلینیک معتبر انجام شود. در نتیجه ماساژ، هورمون های سروتونین و دوپامین در بدن ترشح می شود که باعث کاهش درد در بدن و افزایش آرامش می شود. علاوه بر این، با انجام ماساژ، سطح هورمون کورتیزول در بدن که به هورمون استرس معروف است کاهش می یابد. از جمله فواید ماساژ درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود شرایط و کیفیت خواب
تقویت سیستم ایمنی بدن
رفع یبوست
کاهش درد عضلانی
التیام آسیب های ورزشی
تاثیر بر درمان برخی بیماری های صعب العلاج
تاثیر ماساژ درمانی بر بیماری های صعب العلاج
همانطور که اشاره کردیم یکی از فواید ماساژ درمانی تاثیر بر بهبود یا کاهش علائم بیماری های صعب العلاج مانند سرطان، پارکینسون و … است. پس برای بررسی تاثیر ماساژ درمانی بر بیماری های صعب العلاج حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید.

ماساژ پروستات
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج و تاثیر ماساژ در درمان سرطان

شاید باورش سخت باشد، اما ماساژ درمانی برای بیماران سرطانی نیز موثر است. اما سوالی که مطرح می شود این است: ماساژ درمانی چگونه به بیماران سرطانی کمک می کند؟ روش های درمانی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و گاهی اوقات جراحی باعث ایجاد درد در قسمت های مختلف بدن بیماران سرطانی می شود. با انجام ماساژ درمانی، هورمون های سروتونین و اندورفین در بدن ترشح می شود که می تواند این دردها را کاهش یا تسکین دهد.

یکی دیگر از اثرات ماساژ در بیماران سرطانی بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و اضطراب و به طور کلی بهبود وضعیت روحی آنها است. علاوه بر این، ماساژ درمانی عوارض ناشی از شیمی درمانی از جمله تهوع و استفراغ را بهبود می بخشد و از بین می برد. علاوه بر اینها، باید توجه داشت که غدد سرطانی یا تومورها را نباید مستقیما ماساژ داد.

تاثیر ماساژ درمانی بر بیماری پارکینسون
بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که باعث مرگ نورون ها یا سلول های عصبی در مغز می شود. سلول های عصبی در مغز مسئول ترشح هورمون دوپامین هستند. دوپامین همچنین پیام های عصبی را بین قسمت های مختلف مغز منتقل می کند و باعث می شود عضلات به درستی حرکت کنند. با از بین رفتن نورون ها، دوپامین به درستی آزاد نمی شود و فرد مبتلا به پارکینسون در حرکات روزانه مانند راه رفتن، ایستادن یا نشستن دچار مشکل می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده و نظر متخصصان، تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج مانند پارکینسون غیر قابل انکار است. ماساژ درمانی روشی موثر و ارزان برای کاهش علائم و درد ناشی از بیماری پارکینسون است. در این بیماری به دلیل کاهش ترشح دوپامین، عضلات به تدریج سفت و خشک می شوند. حرکات و فشارهای ناشی از ماساژ با رفع تنش عضلانی باعث کاهش سفتی و خشکی عضلات می شود.

ویژگی ها و فواید روغن ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

اگر عضلات فرد مبتلا به پارکینسون از تحرک کافی برخوردار نباشند، اکسیژن رسانی و گردش خون این ماهیچه ها مختل می شود. اما با انجام ماساژ درمانی مناسب، گردش خون در این ماهیچه ها بهبود یافته و فعالیت آنها بیشتر می شود. علاوه بر این، افزایش گردش خون در بدن باعث آرامش سیستم عصبی بیمار می شود.

یکی دیگر از تاثیرات ماساژ درمانی بر بدن فرد مبتلا به پارکینسون افزایش استقامت بدنی است که به بیمار اجازه می دهد در فعالیت های روزانه بهتر عمل کند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ماساژ درمانی برای فرد مبتلا به پارکینسون باید با تجویز پزشک و توسط متخصص انجام شود.

تاثیر ماساژ درمانی در بیماری های صعب العلاج و تاثیر ماساژ در درمان ام اس

ام اس یک بیماری التهابی مزمن است که توسط سیستم ایمنی ایجاد می شود که به پوشش چربی سلول های عصبی (میلین) حمله می کند. با از دست دادن میلین، اعصاب آسیب می بینند و در انجام وظایف خود دچار اختلال می شوند. ام اس با علائمی مانند ضعف و اسپاسم عضلانی، خستگی و بی حسی بدن، مشکل در تمرکز و به خاطر سپردن و تاری دید خود را نشان می دهد.

مطالعه تاثیر ماساژ درمانی بر بیماری های صعب العلاج نشان داده است که ماساژ درمانی می تواند به کاهش درد، خستگی، تنش، سفتی عضلات و تورم، تورم و التهاب در بدن کمک کند. با انجام ماساژ سوئدی، گردش خون و در نتیجه اکسیژن رسانی به تمام بافت ها و عضلات بدن افزایش می یابد. علاوه بر این، افزایش گردش خون منجر به بهبود زخم های فشاری می شود.

سرکه بخوریم یا نه؟
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

یکی دیگر از اثرات ماساژ درمانی در بیماران ام اس تسکین درد، کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب است. همچنین به خاطر داشته باشید که ماساژ درمانی برای بیماران ام اس که هنوز در مراحل اولیه بیماری خود هستند بسیار موثر است. زیرا با گذشت زمان و در مراحل بد بیماری، گرفتگی و اسپاسم عضلانی افزایش می یابد که باعث کاهش اثر ماساژ درمانی می شود.

ماساژ درمانی بیماران ام اس در صورتی که به درستی یا بیش از حد انجام نشود می تواند باعث خستگی مفرط یا کبودی در بدن بیمار شود. علاوه بر این، تأثیر ماساژ و همچنین نوع بیماری با بیمار دیگر متفاوت است. به همین دلیل توصیه می کنیم که ماساژ درمانی زیر نظر یک ماساژور متخصص انجام شود.

سخن آخر

در این مقاله ضمن توضیح مختصر ماساژ درمانی و فواید آن، به تاثیر ماساژ درمانی بر بیماری های صعب العلاج مانند پارکینسون، ام اس و سرطان پرداخته ایم. بر اساس تحقیقات انجام شده، ماساژ درمانی به عنوان یک روش مکمل، تاثیر بسزایی در کاهش علائم و تسکین دردهای ناشی از این بیماری ها دارد. به نظر شما ماساژ درمانی می تواند در درمان چه بیماری های دیگری موثر باشد؟ لطفا نظرات خود را نیز با ما در میان بگذارید.

ماساژ دنبالچه

ماساژ پرینه چیست؟

×