ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح

ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح

ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح : کار و فعالیت زیاد، استرس، بی‌خوابی، فشارهای عصبی و غیره در طول روز سبب ایجاد خستگی جسمی و روحی در اشخاص خواهد شد. یکی از بهترین روش‌های رهایی از این تنش‌ها، ماساژ درمانی می باشد. انجام ماساژ بر روی بدن باعث رفع خستگی و انقباض عضلانی خواهد شد. اگر شما هم علاقمند به ماساژ درمانی می باشید احتمالا با سؤالاتی روبرو شده‌اید، انواع ماساژ درمانی چه می باشد؟ ماساژ درمانی چه فوایدی خواهد داشت؟ برای چه بیماری‌ها و مشکلاتی می‌توانیم از ماساژ درمانی استفاده نمائیم؟ در این مطلب به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

آیا ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح می باشد؟

ماساژ شامل حرکاتی نظیر فشار، مالش و اجرای تکنیک‌هایی بر روی عضلات، بافت‌های نرم‌، تاندون‌ها و دیگر نقاط بدن می باشد که توسط فرد مجرب و دارای مدرک انجام ‌می‌گردد. وقتی که این حرکات به ‌منظور بهبود سلامتی شخص اجرا گردد ماساژ درمانی نام خواهد داشت. ماساژ علاوه بر تسکین دردهای فیزیکی، تأثیراتی بر سلامت روانی شخص خواهد داشت و با افزایش و کاهش بعضی هورمون‌ها در بدن، می‌تواند منجر به کاهش میزان استرس، اضطراب و تنش می گردد.

ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح و تاریخچه ماساژ درمانی

لازم به ذکر است که، ماساژ درمانی از ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح آغاز گشت و حدود ۳۰۰۰ سال پیش در هند به‌عنوان یک سیستم درمان طبیعی رواج یافت. هندوها معتقدند بیماری وقتی رخ خواهد داد  که بدن با محیط هماهنگ نمی باشد و ماساژ قادر است تا این هماهنگی را با محیط اطراف ایجاد کرده و باعث بهبود بیماری گردد. طی تکامل فرهنگی و تاریخی، حدود ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، ماساژ به چین و آسیای شرقی رسید و آن‌ها روشی ابداع نمایند که دارای طب سنتی، یوگا و هنرهای رزمی بوده است. این روش درمانی بعد از چین، به مصر، ژاپن، یونان و روم باستان نیز راه یافت و هر یک تکنیکی را به آن اضافه نمودند.

ماساژ مناسب برای افزایش قد کودکان
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح و تاثیر ان؟

ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح و تاثیر ان؟

حرکات و ضربه‌هایی که در ماساژ به بدن وارد می‌گردد باعث کاهش میزان هورمون استرس‌زا (کورتیزول) و بالا رفتن میزان هورمون‌های سرخوشی (نظیر دوپامین) خواهد شد. نتیجه این افزایش و کاهش هورمون‌ها، ایجاد حس آرامش بلافاصله بعد از آغاز ماساژ می باشد. این روش درمانی همچنین باعث تسکین دردهای مزمن و رفع گرفتگی و خستگی عضله‌ها می‌گردد.

ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح ماساژ درمانگر دقیقاً چه کاری انجام خواهد داد؟

ماساژور یا ماساژ درمانگرها در مکان‌های گوناگون نظیر بیمارستان‌، دفتر خصوصی، باشگاه‌ و خانه فعالیت می‌نمایند. آنها در تلاش برای ایجاد محیطی آرام برای اشخاص می باشند و بیشتر حرکاتی که استفاده خواهند کرد که جنبه درمانی دارد. زمان ماساژ بسته به نوع درد شخص از ۵ دقیقه تا ۲ ساعت متغیر می باشد. تاثیر ماساژ بر روی صورت

ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح و مراحل آن

به ‌صورت کلی ماساژ درمانی از پنج مرحله اساسی تشکیل گشته که عبارت‌ هستند از:

  1. Effleurage: حرکات دایره‌ای
  2. Petrissage: ورز دادن بدن
  3. Friction-Rubbing: ضربات اصطکاکی و مالشی
  4. Vibration: حرکات لرزشی برای شل‌شدن عضله‌های بدن
  5. Tapotement: حرکت ضربه‌ای.

    ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح و انواع آن

    ماساژ درمانی بسته به نوع ماساژ و ناحیه درد، تنوع زیادی خواهد داشت که در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

    ۱. ماساژ سوئدی چیست؟

    یکی از رایج‌ترین نوع ماساژ، ماساژ سوئدی می باشد که بیشتر برای کم کردن اضطراب و تنش، بالا رفتن آرامش و حتی آسیب‌دیدگی مفید می باشد. این ماساژ شامل حرکاتی نظیر ضربات نرم و طولانی و ورز دهنده بر روی مفاصل می باشد. پیش از انجام ماساژ، درمانگر از شما سوالاتی در مورد سبک زندگی و کار شما می‌پرسد. بعد از آن بر روی تختی دراز می‌کشید و ماساژ (در اکثر مواقع به کمک روغن و یا کرم) شروع خواهد شد.

    تعریف  ماساژ تایلندی

    ماساژ تایلندی که با نام TTM مشهور می باشد، ترکیبی از حرکات کمکی یوگا و طب فشاری می باشد که امکان خواهد داشت کمی دردناک باشد. در حقیقت در ماساژ تایلندی از فشار ملایم به همراه حرکات کششی استفاده می‌گردد تا بدن آرام گردد. در ماساژ تایلندی شخص باید بر روی زمین دراز بکشد.

    فواید ماساژ تایلندی چیست؟

    از فواید این نوع ماساژ می‌توان به منعطف شدن بدن، افزایش انرژی، بهبود دامنه تحرکات، سردردهای تنشی، اسپاسم عضلانی و موارد دیگر اشاره نمائیم. همچنین در این ماساژ با افزایش تحریک گردش خون، سردرد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

     ماساژ سنگ داغ چیست؟

    ماساژور توسط سنگ‌های آتشفشانی نظیر بازالت به درمان گرفتگی‌های عمیق و انقباض عضلات خواهد پرداخت. وزن و گرمای این سنگ‌ها اثربخشی زیادی در منعطف شدن بافت نواحی گوناگون بدن خواهند داشت. همچنین این ماساژ، بسیار آرام‌بخش می باشد؛ چرا که قرار دادن سنگ‌ها روی نواحی متعددی همچون شکم، صورت و کف دست ‌و پا تسکین‌دهنده سیستم اعصاب مرکزی می باشد.

    فواید ماساژ سنگ داغ

    ماساژ سنگ داغ فواید زیادی از جمله کاهش استرس و بهبود خواب دارد؛ اما به خاطر منع آن برای برخی بیماری‌ها، لازم  می باشد پیش از انجام آن با دکتر طب فیزیکی مشورت نمائید.

ماساژ برای پریود شدن
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ
×