ماساژ کودک

چرا ماساژ کودک باید انجام شود و چگونه؟ ماساژ یک راه دوست‌داشتنی برای ابراز عشق و مراقبت به کودک می باشد. با ماساژ قادر خواهید بود تا کودک خود را آرام و به خواب او کمک نمائید. از بسیاری جهات، لامسه زبان اول ما می باشد. لمس آرام می‌تواند به رشد بیشتر نوزادان کوچک و کاهش اضطراب آن‌ها کمک نماید. ماساژ دارای مزایای زیادی برای کودک و یک راه بسیار خوب برای آرامش شما و شریک زندگی شما عزیزان می باشد.

تعریف اینکه ماساژ کودک چیست؟

ماساژ ملایم کودک، نوازش ریتمیک بدن کودک با دستان شما عزیزان می باشد. شما عزیزان قادر خواهید بود تا از روغن یا یک مرطوب‌کننده برای کمک به سُر خوردن هموار دست روی پوست کودک خود استفاده نمائید. به عنوان بخشی از برنامه‌ی ماساژ می‌توانید آرام صحبت نمائید و برای کودک هم‌زمان با ماساژ آواز هم بخوانید. آرامش حاصل از لمس باعث تحریک تولید هورمون «اکسی‌توسین» و ایجاد احساس خوب در شما، نوزاد و حتی شریک زندگی شما هنگام مشاهده خواهد شد.

از مزایای ماساژ کودک چه می دانید؟

از مزایای ماساژ کودک چه می دانید؟

فواید ماساژ نوزاد چیست؟ ماساژ یک راه فوق‌العاده برای کمک به تقویت پیوندتان با فرزند می باشد که به روابط آینده‌ی شما و فرزندتان کمک می‌نماید. علاوه بر آن ماساژ به طور منظم باعث آرامش کودک، کاهش گریه و ایرادگیری خواهد شد و همچنین می‌تواند اثرات زیر را به همراه داشته باشد:
•    کمک به هضم و کمک به تسکین قولنج، گاز و یبوست؛
•    افزایش وزن روزانه؛
•    افزایش تنظیم خواب شبانه کودک و کمک به خواب عمیق‌تر؛
•    از بین بردن احتقان بینی و ناراحتی دندان در آوردن؛
ن    کمک به توسعه‌ی خوب تون عضلانی، هماهنگی و نرمش‌های روزانه؛
•    افزایش آگاهی بدن؛

ماساژ صورت
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

  تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توانایی کودک برای مبارزه با میکروب‌ها؛
•    بهبود بافت پوست؛
•    کمک به آرامش و استراحت شما و کودک‌تان؛
•    افزایش اعتماد به نفس شما در دست زدن به کودک.
علاوه بر تماس پوست به پوست، پژوهش‌ها نشان داده اند که ماساژ منجر به رشد عاطفی و فکری، بهبود عملکرد شناختی و افزایش هوشیاری و توجه در کودکان می‌گردد. ماساژ کودک نه تنها برای کودک بلکه برای شما و همسرتان نیز مفید خواهد بود. یک مطالعه نشان داده است که ماساژ در روزهای اولیه می‌تواند به نوزادان برای بهبود یافتن سریع‌تر زردی کمک نماید. شما عزیزان امکان دارد دریابید که ماساژ دادن نوزاد کمک می‌نماید تا شما به احساس قدرت بیشتر به عنوان یک پدر و مادر دست پیدا کنید. یکی از دلایلی که ماساژ می‌تواند به مادران با افسردگی بعد از زایمان یا خطر ابتلا به افسردگی کمک نماید، تعامل با نوزاد از طریق ارتباط چشمی می باشد ماساژ به طور منظم توسط پدر می‌تواند تبدیل به یک روال، مثلاً در زمان خواب گردد و به ارتباط نزدیک‌تر آن‌ها با هم کمک نماید. هم‌چنین می‌تواند از استرس‌هاس همسرتان کم کند.

آیا ماساژ برای نوزادان نارس مناسب است ؟

•    بهبود افزایش وزن:
به خصوص اگر از روغن استفاده نمائید، ماساژ باعث تحریک عصب‌های کلیدی‌ای به نام عصب واگ می‌گردد که بخش مهمی از بدن، از جمله معده را به مغز متصل می‌نماید. مغز با تحریک این عصب قادر است تا هضم و اجابت مزاج را بهبود بدهد و به وزن‌گیری کودک کمک نماید.
•    ضربان قلب با ثبات‌تر:
ماساژ باعث بهبود بخش‌هایی از سیستم عصبی می‌گردد که اندام ما را تنظیم می‌نماید. به همین دلیل ماساژ می‌تواند به حفظ ضربان قلب نوزاد نارس کمک نماید و باعث پاسخ آرام‌تر به استرس و درد و فعالیت بیشتر و باثبات مغز گردد.

تاثیر ماساژ در کاهش استرس
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

نوزادان نارس که ماساژ داده شدند دارای فعالیت مغزی در سطح رشد طبیعی می گردند. نوزادان نارس که  ماساژ داده نشدند کاهش رشد فعالیت مغز را نشان داده‌اند. این منافع امکان دارد باعث گردد تا نوزاد نارس زودتر از بیمارستان ترخیص و به خانه روند.

برای مطالعه بیشتر : تاثیر ماساژ بر روی صورت

×