تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم

تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم

آشنایی با تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم :

قسمت با اهمیت از درمان اوتیسم به درمان‌حمایتگرانه و کاردرمانی ارتباط خواهد داشت که در آن ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم قادر است باعث بهبود وضعیت حرکتی آن‌ها گردد. درحالی که می‌خواهید با تاثیر ماساژ برای اشخاص دارای اتیسم و نحوه انجام آن آشنا گردید بهتر است این مطلب را تا آخر مطالعه نمائید.

تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم چیست؟

ماساژ برای بچه‌ های اوتیسم باعث خواهد شد تا آن‌ها قادر باشند تا احساس امنیت بیشتری را تجربه نمایند. همچنین باعث رشد روانی و عاطفی و تکامل آن‌ها می‌گردد.

متخصص اوتیسم با تشخیص علائم اوتیسم در کودکان وضعیت آن‌ها را به دقت ارزیابی می‌نماید و نتایج آن را به والدین توضیح خواهد داد. ( ماساژ لاغری )

تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم و تفاوت ماساژ در اوتیسم با ماساژ معمولی چه می باشد؟

تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم و تفاوت ماساژ در اوتیسم با ماساژ معمولی چه می باشد؟

در نظر داشته باشید که ماساژهای معمولی برای آرام کردن عضلات انجام می‌گردد اما ماساژ درمانی برای اوتیسم توسط تکنیک‌های حسی و عصبی انجام می‌گردد. درمان اوتیسم به کمک ماساژ با تاثیر بر سلول‌های عصبی گیرنده پوست صورت می‌گیرد و باعث بهبود وضعیت بیمار می‌گردد. البته تاثیر ماساژ بر کودکان اوتیسم به نوع ماساژ بستگی خواهد داشت و متناسب با میزان اختلال اسکلتی و عضلانی بیمار انجام می‌گردد.

با استفاده از یک روش نوآورانه، لمس مداوم و ایمن اختلالات اوتیسم را درمان می‌نمایند.

تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم و نحوه انجام ماساژ کودکان اوتیسمی چگونه می باشد؟

در ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم به جای استفاده از نوک انگشتان و ضربه‌های سفت و طولانی، بایدکف دست درمانگر و همه ی سطح انگشتان مورد استفاده قرار گیرند. البته توصیه می‌گردد تا درمانگر از ادغام حسی با ماساژ استفاده نماید تا کودک اوتیسمی آموزش ببیند که حس لامسه، بوایی، بینایی، شنوایی و چشایی را با هم ادغام نماید و بروز رفتارهای تکراری بهبود پیدا نماید..

ماساژ مناسب برای افزایش قد کودکان
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم و نکات با اهمیت آماده کردن کودکان اوتیسمی برای ماساژ

قبل از شروع ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم بهتر است بدانید کودکان اوتیسمی دارای حساسیت‌های ویژه‌ای می باشند که ماساژور باید به آن توجه نماید تا قادر باشد فرایند درمان را به درستی انجام دهد. کودکان اوتیسمی نسبت به سایر کودکان به لمس شدن بیشترحساس می باشند و واکنش نشان خواهند داد. موارد زیر مهم‌ترین نکات برای ماساژ بچه‌ های اوتیسم می باشد.

  • چرا برقراری ارتباط صحیح با کودک اوتیسمی پیش از شروع ماساژ مهم است؟

بهتر است پیش از شروع ماساژ اوتیسم با کودک ارتباط صحیح برقرار گردد تا کودک در برابر درمان مقاومت نشان ندهد. همینطور آموزش ماساژ کودکان اوتیسم به نحوی انجام می‌گردد که تمرینات حس عمقی در کودکان به مرور آستانه تحمل آن‌ها را بالا ببرد.

بنابراین برای اینکه فرایند ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم موثر واقع شود و قادر باشد تا مشکلات آن‌ها را حل نماید باید به این نکته توجه داشته باشید که اشخاص اوتیسمی به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز دارند و شخصی که می‌خواهد کار ماساژ را انجام دهد باید صبور بوده تا قادر باشد ارتباط درستی با بیمار برقرار نماید.

  • افزایش آگاهی بدنی در کودکان اوتیسمی چگونه است؟

برای ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم که می‌توانند متوجه گفتار گردند، شیوه ماساژ را توضیح دهید تا بتواند هماهنگی بهتر بین اعضای بدن را درک نماید. این درک علاوه بر اینکه حرکات بدن را هماهنگ می‌نماید، می‌تواند عزت نفس کودک را تقویت نماید.

بنابراین برای برقراری ارتباط صحیح با بیمار بهتر خواهد بود تا در جلسه‌ی نخست ماساژ برای بیمار توضیح دهیم که قرار است چه اتفاقی رع دهد و چه انتظاری از بیمار داریم. همچنین این توضیحات به بیمار اوتیسمی کمک می‌نماید تا آمادگی بیشتری برای لمس شدن داشته باشد و واکنش منفی به آن نشان نخواهد داد.

  • چرا شروع تدریجی ماساژ کودکان اوتیسمی
ماساژ پرینه چیست؟
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

آغاز ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم باید با لمس‌های مختصر دست و پا انجام گردد و مدت زمان آن محدود است. به عنوان مثال اگر هدف درمانگر جلسات ۳۰ دقیقه‌ای ماساژ می باشد، نخستین جلسه‌ی لمس باید حدود ۱۰ دقیقه بوده تا کودک اوتیسمی کم‌کم با شرایط درمان آشنا گردد.

نیاز کودکان به جلساتی که آن‌ها را برای ماساژ درمانی آماده نماید، با هم تفاوت دارد و امکان دارد بعضی از کودکان به زمان طولانی‌تری برای شروع ماساژ درمانی نیاز داشته باشند. بنابراین لازم است درمانگر به این مورد هم توجه کرده و متناسب با حساسیت‌های کودک تعداد جلسات آمادگی قبل از شروع درمان را برنامه‌ریزی نماید. چرا که ایجاد یک فضای امن برای شروع درمان اهمیت زیادی خواهد داشت.

  • توقف ماساژ در زمان مناسب چیست؟

یکی از مواردی که درمانگر در ماساژ درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم حتماً باید به آن توجه نماید این می باشد که زمانی که کودک اوتیسمی خسته می‌گردد درمان را متوقف نماید. با توجه به اینکه بسیاری از کودکان اوتیسمی از ارتباط کلامی و چشمی پرهیز می‌نمایند، درمانگر باید از دقت کافی داشته باشد تا بتواند خستگی و کلافگی کودک را تشخیص بدهد.

به عنوان مثال امکان دارد کودک با حرکت دست یا لگد زدن خستگی خود را ابراز نماید. در چنین مواقعی وظیفه‌ی ماساژور این می باشد که به کودک احساس امنیت دهد و بهتر است درمان را متوقف نماید.

برای مطالعه بیشتر : تاثیر ماساژ بر روی صورت

×