ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟

ماساژ درمانی شامل درمان بافت های نرم است که هدف آن کمک به آرامش بدن، کاهش تنش عضلانی و بهبود سلامت است. امروزه تکنیک های مختلفی برای تمرین ماساژ درمانی وجود دارد. ماساژ درمانی مزایایی مانند کاهش استرس، تسکین درد و افزایش انعطاف پذیری دارد. ماساژ درمانی برای اکثر افراد مناسب است. این روش درمان به آمادگی خاصی نیاز ندارد، کافی است با متخصص ارتباط موثر برقرار کنید و لباس راحت بپوشید. ماساژ درمانی یک رویکرد شخصی و بدون دارو برای کمک به کاهش درد ناشی از شرایط مختلف مانند سیاتیک، کمردرد و آرتریت ارائه می دهد. توصیه می شود پس از جلسه ماساژ درمانی آب مورد نیاز بدن را تامین کنید و استراحت کنید. عوارض جانبی ماساژ درمانی معمولا موقتی هستند.

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ و چرا ؟

ماساژ درمانی چیست ؟

ماساژ درمانی به تحرک بافت های نرم با هدف ایجاد آرامش اشاره دارد. در ماساژ درمانی از ترکیبی از تکنیک های ماساژ ویژه برای ایجاد یک اثر درمانی استفاده می شود. از ماساژ درمانی برای کاهش استرس، تسکین درد و افزایش احساس آرامش و تندرستی استفاده می شود. علاوه بر این، ماساژ درمانی به دلیل اثرات فیزیولوژیکی متعدد برای بدن مفید است. اثرات فیزیولوژیکی ماساژ درمانی شامل کاهش ضربان قلب، افزایش گردش خون، افزایش دما و تحریک گیرنده های حسی است. از این گذشته، تکنیک‌های مورد استفاده در ماساژ درمانی با کمک به کشش و شل شدن بافت‌های نرم، حرکت اطراف مفاصل را افزایش می‌دهند.

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ و انواع آن

انواع مختلفی از ماساژ درمانی وجود دارد. در این قسمت رایج ترین انواع ماساژ درمانی را توضیح می دهیم.

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ و تعریف ماساژ نقاط ماشه‌ای

ماساژ نقطه ماشه ای یکی از تکنیک های ماساژ درمانی است که برای کاهش درد و تنش عضلانی استفاده می شود. ماساژدرمانگر فشار ثابتی را به نواحی خاصی از کشش یا گره در عضلات، که نقاط ماشه ای نامیده می شوند، وارد می کند. این فشار به حل شدن گره ها، افزایش جریان خون و تسهیل آرامش کمک می کند. ماساژ نقطه ماشه ای برای شرایطی مانند سردرد، درد شانه و گردن، فیبرومیالژیا و آسیب های ورزشی مفید است. ماساژ درمانی باید توسط یک درمانگر واجد شرایط انجام شود تا از ایمنی و اثربخشی درمان اطمینان حاصل شود.

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ و تعریف ماساژ گراستون

تکنیک گراستون نوعی تحرک بافت نرم با استفاده از یک دستگاه خاص است. ماساژور از ابزار مخصوصی برای مالش یا ماساژ ملایم پوست استفاده می کند. ماساژ گراستون بر روی بافت های نرم ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها با هدف رفع محدودیت ها، چسبندگی ها و بافت همبند اسکار انجام می شود. متخصصان آموزش دیده فشار کنترل شده را با ابزارهای فولادی ضد زنگ برای از بین بردن ناهنجاری های بافتی و کمک به روند بهبود اعمال می کنند. متخصصان فیزیوتراپی و طب فیزیکی معمولاً از تکنیک گراستون برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی مانند تاندونیت و کشیدگی یا رگ به رگ شدن و کشیدگی معمولی استفاده می کنند.

تسکین کمردرد با ماساژ درمانی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ وتعریف ماساژ بافت عمیق

ماساژدرمانگر فشار و شدت بیشتری را هنگام ماساژ عضلات برای انجام ماساژ بافت عمیق استفاده می کند. ماساژ بافت عمیق با هدف از بین بردن تنش و از بین بردن گره های دردناک عضلانی که اغلب با ناراحتی فیزیکی، درد، استرس و سردرد همراه است انجام می شود.

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ وتعریف ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی اغلب توسط ورزشکاران برای کمک به تمرینات ورزشی استفاده می شود. ماساژ ورزشی با هدف آماده سازی ماهیچه ها برای ورزش های شدید انجام می شود. علاوه بر این، ماساژ ورزشی برای تسهیل بازتوانی عضلات پس از آسیب یا یک تمرین سخت و شدید استفاده می شود.

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ و تعریف ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی محبوب ترین نوع ماساژ درمانی است که هدف آن تسهیل آرامش ذهن و بدن است. ماساژ سوئدی شامل ماساژ کل بدن است. بیمار روی تخت ماساژ دراز می کشد و ماساژور به آرامی گروه های مختلف عضلانی را ماساژ می دهد. علاوه بر این، ماساژ سوئدی باعث بهبود گردش خون، کاهش استرس و فشار روانی و تسکین درد و تنش عضلانی می شود.

ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ و تعریف ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو که غالباً از آن با اصطلاح طب فشاری یاد می‌شود، نوعی ماساژ شبیه به طب سوزنی است. خاستگاه شیاتسو ژاپن است و شیاتسو در لغت به معنای «فشار با انگشت» است. متخصص شیاتسو به‌جای آن‌که مانند متخصص طب سوزنی از سوزن استفاده کند، نقطه‌های فشاری را با انگشتانش فشار می‌دهد. متخصصان بر این باوراند که فشار دادن این نقاط به آزاد شدن انرژی و بازیابی تعادل بین جسم و ذهن کمک می‌کند.

ماساژدرمانگر از دست‌ها، ساعدها و حتی آرنج‌هایش برای ماساژ دادن گروه‌های عضلانی مختلف استفاده می‌کند. برخی ماساژدرمانگران برای خلق تجربه‌ای دلنشین و آرامش‌بخش از روغن‌های آروماتراپی (رایحه‌درمانی) و موسیقی آرامش‌بخش کمک می‌گیرند.

موارد استفاده از ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟

موارد استفاده از ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟ 

بسیاری از انواع ماساژ درمانی فواید بسیار دیگری فراتر از آرامش بدن دارند. در این بخش با برخی از بیماری های رایج آشنا می شوید که ماساژ درمانی در مدیریت آنها مفید است. حتما قبل از انجام ماساژ درمانی با پزشک خود مشورت کنید تا به درمان هر مشکلی کمک کند.

ماساژ درمانی راهی برای آرامش جسم و روح
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

كمر درد
ماساژ درمانی عضلات و بافت های نرم پشت را هدف قرار می دهد و به کاهش تنش، بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک می کند. ماساژ درمانی با از بین بردن عدم تعادل ماهیچه ای زمینه ای و تسهیل آرامش، کمردرد حاد یا مزمن را تسکین می دهد.

سردرد
سردرد مشکل دیگری است که به ماساژ درمانی پاسخ مثبت می دهد. چندین مطالعه نشان می دهد که ماساژ درمانی دفعات میگرن را کاهش می دهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

آرتروز
در اولین کارآزمایی بالینی برای بررسی اثربخشی ماساژ سوئدی برای استئوآرتریت زانو، شرکت‌کنندگان در پژوهش یک یا دو بار در هفته و هر بار به مدت یک ساعت ماساژ دریافت کردند. از طریق ماساژ درمانی، درد و سفتی زانو گروه آزمایش کاهش و عملکرد مفصل بهبود یافت. اما چنین تغییراتی در گروه کنترل مشاهده نشد.

سلامت روان
ماساژ درمانی یکی از روش های طب مکمل و جایگزین (CAM) است که فواید بی شماری برای سلامت روان نشان داده است. برخی از مزایای ماساژ درمانی برای سلامت روان شامل کاهش استرس، اضطراب و افسردگی است. ماساژ درمانی باعث ترشح اندورفین می شود، هورمون هایی در بدن که به بهبود خلق و خو کمک می کنند. علاوه بر این، ماساژ درمانی کیفیت خواب را بهبود می بخشد که علائم افسردگی را تا حد امکان کاهش می دهد.

مراحل استفاده از ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟

ماساژ درمانی به طور کلی شامل چندین مرحله است. در این قسمت مراحل کلی یک جلسه ماساژ درمانی را توضیح می دهیم.

ارزیابی و مشاوره
آماده‌سازی و موقعیت‌دهی
کاربرد تکنیک‌های ماساژ
برقراری ارتباط و بازخورد
اتمام ماساژ درمانی و مراقبت پس از ماساژ
بحث و گفتگوی پس از جلسۀ ماساژدرمانی

مراقبت‌های بعد از ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟

بدن و ذهن شما پس از ماساژ درمانی در حالت آرامش و آرامش قرار دارند. برای اطمینان از اینکه از ماساژ درمانی بیشترین بهره را می برید، بهتر است توصیه های زیر را برای مراقبت های بعد از ماساژ درمانی بخوانید و دنبال کنید:

آب آشامیدنی: بعد از جلسه ماساژ درمانی مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن آب از کم آبی بدن جلوگیری می کند، خستگی را کاهش می دهد و به دفع سموم از بدن کمک می کند.
از مصرف نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار خودداری کنید: تا 12 ساعت پس از ماساژ درمانی از نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی ها باعث کم آبی بدن می شوند.
خودداری از فعالیت های شدید بدنی: انجام فعالیت های شدید بدنی تا 12 ساعت پس از ماساژ ممنوع است. به این ترتیب به بدن خود کمک می کنید تا به آرامش برسد و استرس را بیشتر کاهش دهید.
تمرینات تنفسی ساده انجام دهید: زمان بگذارید و تمرینات تنفسی ساده مانند تکنیک تنفس 4-7-8 را انجام دهید.
به طور منظم حرکات کششی: هر زمان که بیش از 20 دقیقه با رایانه کار می کنید، بایستید و چند حرکت کششی انجام دهید تا به آرامی مفاصل خود را کشیده و گرم کنید. بعد از نرم شدن، برو برای خودت یک لیوان آب بیاور.
برنامه ریزی برای جلسه بعدی: اگر ماساژ درمانی به طور منظم انجام شود، بهترین نتیجه را می دهد. بنابراین جلسه بعدی را فوراً برنامه ریزی کنید.

گیاه گنه گنه
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

عوارض ماساژ درمانی چیست و برای درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟

اگرچه ماساژ درمانی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما این روش درمانی با خطرات و عوارض جانبی احتمالی نیز همراه است. اگرچه عوارض جانبی ماساژ درمانی نادر است، اما باید از احتمال آن آگاه باشید.

ممکن است عوارض و خطرات زیر را در طول یا بعد از یک جلسه ماساژ درمانی تجربه کنید:

درد یا ناراحتی: مقداری درد یا ناراحتی عضلانی پس از ماساژ درمانی طبیعی است، به خصوص اگر از تکنیک های بافت عمقی استفاده شود یا اگر در نواحی خاصی از بدن تنش یا سفتی وجود داشته باشد. این ناراحتی معمولاً ظرف یک یا دو روز از بین می رود.
واکنش های آلرژیک: در موارد نادر، مراجعین به روغن ها، لوسیون ها یا سایر محصولاتی که در طول جلسه ماساژ درمانی استفاده می شوند، حساسیت دارند. لازم است برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک احتمالی، سابقه هرگونه حساسیت یا آلرژی را به درمانگر اطلاع دهید.
کبودی یا قرمزی: برخی از بیماران با پوست حساس یا مستعد کبودی ممکن است بعد از ماساژ قرمزی یا کبودی خفیفی را در ناحیه درمان تجربه کنند. این عوارض معمولاً خفیف و موقتی هستند.
بدتر شدن عوارض موجود: ماساژ در موارد نادر بیماری های موجود را تشدید می کند. به عنوان مثال، اگر از تکنیک های ماساژ درمانی به درستی استفاده نشود، بیماران مبتلا به آسیب های اسکلتی عضلانی خاص یا اختلالات التهابی ممکن است درد یا ناراحتی شدید را تجربه کنند.
خطر لخته شدن خون: بیماران با سابقه لخته شدن خون یا بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی باید ماساژدرمانگر را از مشکل خود مطلع کنند، زیرا برخی از تکنیک های ماساژ درمانی که نیاز به اعمال فشار محکم یا ماساژ عمیق دارند با خطر شکستگی لخته خون همراه است. . .

انواع ماساژ درمانی چیست ؟

ماساژ درمانی چیست ؟

×