نکات مهم برای انجام ماساژ بارداری

نکات مهم برای انجام ماساژ بارداری چیست؟

نکات مهم برای انجام ماساژ بارداری: مطالعات زیادی نیستند که خطرات ماساژ دوران بارداری را بررسی نمایند. اطلاعات کمی در مورد خطرات این ماساژ برای زنان دارای حاملگی پرخطر و مسائل مربوط به بارداری نظیر پره اکلامپسی، فشار خون بالا، خونریزی یا دیابت بارداری هست.

به‌عنوان‌ نمونه، پزشک شما امکان دارد توصیه نماید از ماساژ درمانی در سه ماهه اول خودداری نمائید، یا امکان دارد ماساژ درمانگر شما تا زمانی که به سه ماهه دوم نرسیده‌اید، انجام ماساژ را توصیه نکند. هیچ تحقیقی مبنی بر ارتباط ماساژ با سقط جنین وجود ندارد، اما از آنجایی که خطر کلی سقط جنین در سه ماهه اول بیشتر خواهد بود مناسب است تا،  به توصیه پزشک و ماسور عمل نمائید.

  • یک ماساژدرمانگر واجد شرایط از شما درخواست خواهد کرد که فرم تاریخچه پزشکی و گاهی اوقات مجوز ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود را پر نمائید. شما باید اطلاعاتی در مورد شرایط سلامتی، داروها، آلرژی‌ها، سابقه خانوادگی و بارداری خود ارائه نمائید حتما با ماساژدرمانگر تماس حاصل فرمائید و اگر در طول درمان احساس ناراحتی کردید به او اطلاع بدهید.
  • به دنبال یک ماساژ درمانگر معتبر باشید که آموزش‌های بیشتری در زمینه ماساژ در دوران بارداری دیده باشد. یک ماساژ درمانگر ماهر و با تجربه می‌داند که بدن باردار شما را در چه حالتی قرار بگیرد (به‌عنوان‌ نمونه، دراز کشیدن به پهلو فشار اضافی را که در حالت خوابیده به پشت شما وارد می‌نماید را کاهش خواهد داد) و استفاده از کدام تکنیک‌ها بی خطر می باشد.
  • درمانگران نکات مهم برای انجام ماساژ باردار یرا به درستی آموزش‌دیده‌ است، می‌دانند که برای مرحله بارداری و وضعیت شما باید از کدام مناطق اجتناب نماید. بعضی از ماساژورها امکان دارد از نواحی اضافی نظیر نقاط فشار در مچ پا، پا و ساکروم (استخوان مثلثی بزرگ در پایه ستون فقرات) اجتناب نمایند، اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این نقاط فشار قادر است باعث زایمان زودرس خواهند شد وجود نخواهد داشت.
  • ایمنی روغن‌های پایه (که اغلب در ماساژ رایحه درمانی استفاده می‌گردد) در دوران بارداری مشخص نخواهد بود و این نگرانی وجود خواهد داشت که بعضی امکان دارد باعث انقباضات رحمی گردند. در سه ماهه اول بارداری خود از روغن‌های پایه خودداری نمائید و اگر در سه ماهه دوم یا سوم خود از آنها استفاده خواهید کرد با پزشک خود مشورت نمائید.

    نکات مهم برای انجام ماساژ بارداری و 3 روش آموزش ماساژ دوران بارداری

  • نکات مهم برای انجام ماساژ بارداری و 3 روش آموزش ماساژ دوران بارداری
  • 1- ماساژ بارداری برای جلوگیری از ایجاد خطوط کشش پوستی

    پیش از هر چیز، کرم پیشگیری از ترک‌های پوستی و روغن پیشگیری از ترک‌های پوستی برای پیشگیری از ترک‌های پوستی توصیه می گردد.

    ترک‌های پوستی خطوط قرمز رنگی می باشند که وقتی ایجاد می نماید که پوست قادر نخواهد بود تا به شکم، سینه، پایین تنه، بازوها و غیره بچسبد و به سرعت رشد کرده و ترک‌هایی ایجاد می‌گردد که درم پشت اپیدرم پاره خواهد شد. در نهایت به یک خط سفید تبدیل می‌گردد و کمتر به چشم خواهد آمد. اما بعد از اتمام، پاک کردن آن بسیار دشوار خواهد شد.

    این ماساژ را از ماه چهارم تا سه ماه بعد از دوران بارداری، هر روز صبح و بعد از حمام انجام دهید.

    برای مناطقی که احتمال ترک پوستی بیشتر می باشد کرم یا روغن بگیرید و در حالی که به آرامی ماساژ  خواهید داد، آن را بمالید. پایین تنه و بازوها را با نوازش از پایین به بالا اعمال نمائید. برای ماساژ شکم و سینه به شکل مراجعه نمائید.

  • کرم یا روغن را به دستان خود بمالید.
  • از پایین به بالا ماساژ بدهید.
  • از سمت ناف به سمت بیرون (پهلوها) به آرامی چندین بار با حرکات دایره‌ای این کار را تکرار نمائید
  • برای قفسه سینه:

    • دور نوک پستان یک دایره بکشید (دست در دایره مشخص شده در عکس حرکت کند).
    • از زیر سینه با بالا و از روی سینه به پایین به آرامی حرکت کنید.
    • از داخل سینه به بیرون و از بیرون به داخل سینه به آرامی ماساژ دهید.
    • برای مطالعه بیشتر : ماساژ درمانی چیست ؟
ماساژ زانو، بهترین روش درمان زانو درد
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ
×