ماساژ در دوران بارداری

ماساژ در دوران بارداری نوعی ماساژ درمانی  می باشد که به طور خاص برای بانوان باردار در دوران بارداری طراحیگشته است که به آن ماساژ پیش از تولد نیز معروف است. این ماساژ امکان دارد به تسکین بعضی از دردها و انقباضات دوران بارداری کمک نماید. با این حال نمی توان خطرات آن را نادیده  بگیریذ. در این مقاله همه ی مزایا و خطرات ماساژ دوران بارداری را شرح خواهیم داد.

تأثیر ماساژ در دوران بارداری چیست؟

در حالی که هر بارداری منحصر به فرد می باشد، تغییرات در بدن هنگام رشد کودک در بیشتر مواقع باعث ناراحتی خواهد شد. ماساژ بارداری می‌تواند به کم کردن بعضی  از این علائم برای مادران آینده کمک می نماید.

– کم شدن درد

همان‌طور که شکم به سمت بیرون رشد می‌نماید، وضعیت بدن تغییر خواهد کرد تا مرکز ثقل روی باسن را دوباره تنظیم نماید. برای بعضی از اشخاص ، فشار روی مفاصل و عضلات منجر به درد کمر، لگن، گردن، شانه یا عصب سیاتیک می‌گردد.

ماساژ درمانی حرفه‌ای پیش از تولد می‌تواند این دردها را  آرام کند تحقیقات نشان خواهد داد که این ماساژ برای درد پا و کمر در دوران بارداری مؤثر می باشد.

– کاهش تورم

مقداری تورم یا باد کردن نیز در دوران بارداری طبیعی می باشد. تجمع مایع بیشتر در پاها، مچ پاها و ساق پاها ظاهر خواهد شد. زیرا رحم در حال رشد به وریدهای پا فشار می‌آورد. ماساژ امکان دارد به کاهش تجمع مایعات کمک نماید.

– خواب بهتر

مشکل در خوابیدن در همه ی مراحل بارداری به دلیل ناراحتی فیزیکی و همچنین استرس و اضطراب رایج می باشد. ماساژ بارداری امکان دارد به بهبود کیفیت خواب و بی خوابی در دوران بارداری کمک نماید.

ماساژ صورت
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

– آرامش و کاهش استرس

ماساژ پیش از تولد همچنین برای تقویت خلق و خو و بهبود سلامت کلی بدن استفاده می‌گردد. به‌عنوان‌ نمونه، در یک مطالعه که استرس و عملکرد سیستم ایمنی زنان باردار را اندازه گیری شد، زنانی که یک سری ماساژ پیش از تولد دریافت کردند، کاهش قابل توجهی در سطح هورمون استرس و افزایش عملکرد ایمنی نشان دادند.

تحقیقات بیشتر نشان داده است که ماساژ در دوران بارداری می‌تواند احساس افسردگی و اضطراب را کم نماید. هم ماساژ بارداری حرفه‌ای و هم ماساژ از طرف شریک زندگی می‌تواند به کاهش افسردگی، اضطراب، استرس و حتی زایمان راحت کمک نماید یک مطالعه در سال 2012 نشان داده است که بین ماساژ پیش از تولد و کاهش افسردگی و همچنین وزن بالاتر هنگام تولد نوزاد مرتبط می باشد.

بهترین روغن برای ماساژ در دوران بارداری

بهترین روغن برای ماساژ در دوران بارداری

به عنوان یک مادر،امکان دارد تا در مورد بارداری خود و نحوه مقابله با استرس‌های سخت، به خصوص از طریق ماساژهای دوران بارداری، مضطرب  گردید. خبر خوب این  می باشد که این روغن‌های ماساژ به خوبی به مادران در طول بارداری کمک خواهد کرد.

1- روغن اسطوخودوس:

این روغن به عنوان بهترین روغن خواب‌آور، یکی از بهترین روغن‌هایی می باشد که قادر خواهید بود تا برای ماساژ پیش از تولد استفاده نمائید. اسطوخودوس در مقایسه با روغن‌های دیگر، اضطراب را کم خواهد کرد، آرام بخش می باشد و در تسکین درد بسیار مؤثر خواهد بود. این روغن که به عنوان یک روغن متعادل کننده و همه کاره شناخته شده است، یکی از روغن‌های ماساژ بارداری می باشد که ارزش امتحان کردن در دوران بارداری را خواهد داشت.

ماساژ پرینه چیست؟
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

2- روغن زنجبیل

زنجبیل روغنی مناسب برای این نوع ماساژ با طبعی گرم و تند می باشد. به عنوان یک مسکن و یک ضد التهاب طبیعی به خوبی عمل می نماید می‌توانید از آن برای تسکین درد و گرفتگی در دوران بارداری استفاده نمائید. زمانی که که به خوبی استفاده گردد، متوجه خواهید شد که یکی از مؤثرترین روغن‌های ماساژ دوران بارداری می باشد.

3- روغن آفتاب‌گردان

برخلاف روغن‌های دیگر، روغن آفتاب‌گردان سبک، غیر چرب و سرشار از اسید لینولئیک و اسید استئاریک می باشد که از مهم‌ترین اجزای پوست سالم است. از آنجایی که به سرعت جذب پوست  خواهد شد، ممکن است روغن مناسبی برای ماساژ پیش از تولد باشد. این روغن دارای فواید گوناگونی و خواص تقویت کننده سلامتی می باشد و همچنان به عنوان یکی از بهترین روغن‌ها برای ماساژ دوران بارداری استفاده می‌گردد.

4- روغن گریپ‌فروت

در مقایسه با روغن‌های دیگر، روغن ماساژ بارداری گریپ‌فروت هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید هیچ خطری نخواهد داشت. با این حال، به سرعت اکسید می‌گردد. به همین خاطر باید در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده گردد توجه نمائید که این روغن برای تقویت حواس و کاهش خستگی مناسب می باشد که در حمام استفاده گردد. اما در دوران بارداری فقط باید در حد اعتدال مصرف نمائید.( ماساژ درمانی چیست ؟ )

5- روغن دانه انگور

اگر به دنبال بهترین روغن برای ماساژ در دوران بارداری می باشید، روغن هسته انگور می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این روغن نه تنها صاف و ابریشمی هست، بلکه داری بوی کمی می باشد. تحقیقات بیشتر همچنین نشان داده است که می‌تواند پوست را نرم‌تر و منعطف‌تر نماید، بنابراین از ایجاد علائم کشیدگی نیز جلوگیری می نماید. همچنین می‌تواند ویتامین E و C را در پوست شما تقویت نماید.

فواید ماساژ لومی لومی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

در استفاده از روغن برای این ماساژ پیش از تولد از چه چیزهایی باید اجتناب نمائید:

  • استفاده روزانه از روغن ماساژ دوران بارداری
  • استفاده رقیق نشده از روغن ماساژ قبل از تولد
  • استفاده از روغن ماساژ در سه ماهه اول بارداری
  • استفاده داخلی از اسانس‌ها
×