چرا پوشیدن کفش پاشنه بلند برایتان بد است؟

چرا پوشیدن کفش پاشنه بلند برایتان بد است؟

چرا پوشیدن کفش پاشنه بلند برایتان بد است؟

کفش پاشنه بلند نپوشید چرا که آسیب جدی می بینید.

کفش ها باید راحت و بدون پاشنه بلند باشند. کفش های مسطح، وزن بدن را بطور مناسبی روی استخوان های پا تقسیم می کنند. در صورتیکه کفش های پاشنه بلند 76% وزن بدن را روی قسمت جلو پا می اندازد و در این صورت است که بار وزن روی استخوان پا بطور مناسب پخش نمی شود.
این تهدید جدی برای ایجاد و بروز التهاب مفصلی است. در صورت استفاده از کفش پاشنه بلند استخوان قلم پا دچار پیچش شده و به داخل خم می شود در نتیجه ستون فقرات کج شده و استخوان های لگن بد فرم می شود. همچنین کفش پاشنه بلند منجر به بد فرم شدن انگشتان و رشد بیش از حد استخوان های پا می شود.

کفش های پاشنه بلند می توانند باعث مشکلات مختلف پا شوند و خطر آسیب های مختلف را افزایش دهند. کمردرد و پا درد تنها بخشی از مشکلات مرتبط با پوشیدن کفش پاشنه بلند است. استفاده طولانی مدت از کفش های پاشنه بلند حتی می تواند باعث تغییرات ساختاری در خود پا و ایجاد پینه، کج شدن انگشت شست، تومور عصبی و اکینوس (انحراف مچ پا) و سایر عوارض شود که ممکن است برای اصلاح آنها نیاز به جراحی داشته باشد.

چرا پوشیدن کفش پاشنه بلند برایتان بد است؟ و آشنایی با عوارض آن

چرا پوشیدن کفش پاشنه بلند برایتان بد است؟ و آشنایی با عوارض آن

علاوه بر آسیب، کفش های پاشنه بلند فشار زیادی به کمر و پاها وارد می کند و می تواند بر وضعیت بدن، تعادل و راه رفتن تأثیر بگذارد.

موقعیت بدن
کفش های پاشنه بلند پاها را به حالت خمیده (کف پا از ساق پا دور می کند) و فشار زیادی به پای شما وارد می کند. این فشار در تلاش برای جبران این فشار و حفظ تعادل، سایر قسمت های بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
همانطور که بدن برای حفظ تعادل به جلو خم می شود، بالاتنه باید به عقب متمایل شود تا وزن متعادل شود. در نتیجه تعادل بدن به هم می خورد و وضعیت بدن دیگر راحت و خنثی نیست.
هرچه پاشنه‌ها بلندتر باشند، بیشتر بر وضعیت بدن تأثیر می‌گذارند. هر دو سانتی‌متر پاشنه، فشار وارده به پا را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. در نتیجه پاشنه های شش سانتی متری ۷۵ درصد بیشتر از حد معمول به پا فشار وارد می کند.
حتی در مورد کفش های پاشنه بلند، کفش های پاشنه بلند بدن را مجبور می کند تا مرکز تعادل خود را به سمت باسن تغییر دهد و باعث ایجاد انحنای غیرطبیعی در ناحیه کمر می شود.

بیماری های همه گیر
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

راه رفتن
در یک گام معمولی، مچ پا حرکت می کند و پا از پاشنه به انگشتان می چرخد. اما زمانی که کفش پاشنه بلند می پوشید همانطور که گفتیم قسمت بالایی پا از ساق دور می شود و قرار دادن موثر و صحیح پا روی زمین (گام برداری) غیرممکن می شود.
این تغییر غیرمعمول در وضعیت پا در حین راه رفتن باعث می شود که عضلات خم کننده ران برای مقابله با تمایل بدن به جلو بیشتر کار کنند. همچنین زانوها باید بیشتر خم شوند و در نتیجه عضلات زانو سخت تر از حد معمول کار می کنند.
باز هم، هر چه پاشنه بلندتر باشد، وضعیت بدتر است. زنانی که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند ممکن است مانند زرافه راه بروند، به خصوص اگر پشت، زانو و پاهای آن‌ها به اندازه کافی قوی نباشد که این عدم تعادل را جبران کند.

تعادل
راه رفتن با کفش های پاشنه بلند می تواند مانند حفظ تعادل روی میله باشد! هنگام راه رفتن روی سطوح مختلف با کفش پاشنه بلند، باید تعادل خود را به هر حال حفظ کنید. اگر می‌خواهید سریع‌تر راه بروید، وزن بیشتری روی پاشنه‌های پا گذاشته می‌شود تا تعادل خود را حفظ کنید. راه رفتن روی نوک پا و انگشتان پا شما را در خطر آسیب به استخوان ها و بافت های همبند پا قرار می دهد.
کفش‌های پاشنه‌دار حتی سخت‌تر هستند، زیرا کفش‌های پاشنه بلند نازک از پاهای شما پشتیبانی نمی‌کنند و ثبات ندارند. این پاشنه ها شما را مجبور می کنند که روی مچ پا و پایین خود به سمت بیرون فشار بیاورید و در نتیجه خطر افتادن و پیچ خوردن مچ پای خود را دارید.

کمر
انحنای نرمال پشت به عنوان ضربه گیر عمل می کند و فشار و وزنی که بر ستون فقرات و لگن وارد می کنید را کاهش می دهد. کفش های پاشنه بلند، قسمت پایینی ستون فقرات را که زیر کمر شما قرار دارد، مجبور می کند تا صاف شود و فشار بیشتری به ستون فقرات گردنی و قسمت میانی ستون فقرات وارد کند و آنها را در حالت انحنای بیشتر از حد معمول قرار دهد.
برای جبران این وضعیت نامناسب (مخصوصاً اگر ساعت‌های طولانی کفش پاشنه‌دار می‌پوشید و خسته هستید)، ناخودآگاه به جلو خم می‌شوید تا مقداری از فشار روی کمرتان کم شود. این ناهماهنگی بدن باعث می شود بیش از حد معمول از عضلات پشت خود استفاده کنید و در خطر کمردرد مزمن قرار بگیرید.

تعویض مفصل ران
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

لگن
عضلات خم کننده ران در بالای ران شما قرار دارند. پوشیدن کفش های پاشنه بلند این ماهیچه ها را مجبور می کند که دائماً خم شوند. ممکن است این وضعیت را به عنوان تمرینی برای عضلات خم کننده لگن و ساق پا در نظر بگیرید، اما در واقع استفاده طولانی مدت از این عضلات باعث کوتاه شدن و انقباض آن ها می شود.
انقباض فلکسورهای لگن می تواند منجر به صاف شدن پیشرونده ستون فقرات کمری و ایجاد کمردرد و درد لگن شود.

زانو
آرتروز زانو در زنان بسیار شایع تر از مردان است و درصد قابل توجهی ممکن است به استفاده از کفش های پاشنه بلند مرتبط باشد. کفش های پاشنه بلند باعث فاصله بیشتر بین زانوها و زمین شده و زانوها را مجبور می کند بیشتر بچرخند و تحت فشار قرار بگیرند.
در کفش های پاشنه بلند، خم شدن مداوم زانوها باعث می شود که ساق پا به سمت داخل بچرخد تا تعادل حفظ شود. این تغییر وضعیت باعث فشار به داخل زانو می شود و معمولا آرتروز زانو در این ناحیه رخ می دهد.
اگر در حال حاضر از آرتروز رنج می برید، بهتر است کفش های پاشنه بلند نپوشید و از تسریع آسیب و تغییر شکل مفاصل جلوگیری کنید.

مچ پا
کفش های پاشنه بلند حرکت و قدرت مفصل مچ پا را محدود می کند. وقتی کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشید، عضلات ساق پا به دلیل قد کوتاه می‌شوند و زمانی که می‌خواهید پای خود را به جلو حرکت دهید، قدرت آن‌ها کاهش می‌یابد. تغییر موقعیت مچ پا همچنین می تواند باعث انقباض تاندون آشیل در بخشی که به استخوان پاشنه می چسبد، شود. با گذشت زمان، یک پیامد شایع یک بیماری التهابی به نام تاندونیت آشیل است.

گزارش برگزاری دوره یومی هو گرید 1
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

پا (مچ پا به پایین)
هنگامی که پا در وضعیت شیبدار قرار می گیرد، فشار قابل توجهی به رباط کف پا وارد می شود و اگر با کفش های پاشنه بلند همراه باشد، این فشار افزایش می یابد.
فشار زیاد کف پا نیز می تواند باعث درد پا و بدشکلی هایی مانند پینه و کج شدن انگشت شست شود. کج شدن پا همچنین می‌تواند تاندون آشیل را ناهنجار قرار دهد و باعث ایجاد وضعیتی به نام تغییر شکل هاگلند (هیپرتروفی استخوانی پاشنه پا) شود.
کفش های پاشنه بلند باعث انقباض و کوتاه شدن تاندون ها و رباط هایی می شوند که قوس پای شما را حمایت می کنند و منجر به درد در قوس پای شما می شود که به آن فاسیای کف پا می گویند.

انگشتان پا
هنگام پوشیدن کفش های پاشنه بلند، انگشتان در قسمت جلویی کفش تحت فشار قرار می گیرند و اگر قسمت جلوی کفش خیلی تنگ و باریک باشد، انگشتان به هم فشرده می شوند و در نتیجه انگشت شست و انگشتان کوچک به دلیل موقعیت نامناسب دائمی تغییر شکل می دهند. حتی اگر قسمت جلوی کفش شما پهن تر باشد، فشار روی انگشتان پا و پوست آن ها می تواند باعث ایجاد پینه و تاول شود.

چرا پوشیدن کفش پاشنه بلند برایتان بد است؟ | پس چگونه کفش پاشنه بلند بپوشیم؟

. پوشیدن کفش های پاشنه بلند را به موقعیت های خاص محدود کنید.
. اگر می توانید، کفش های پاشنه بلند خود را در خانه نپوشید، آنها را با خود ببرید و زمانی که به مقصد رسیدید بپوشید.
. در طول روز، گاهی اوقات کفش های خود را درآورید، به پاهای خود استراحت دهید و آنها را دراز کنید.
. اغلب کفش‌های راحت بدون پاشنه، کفش‌هایی با کفی راحت که پاهای شما را نگه می‌دارد و پاشنه‌هایی که بیشتر از دو و نیم سانتی‌متر نباشد بپوشید.

برای مطالعه بیشتر : چرا دست و پا خواب می رود؟

×