چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟

چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟

در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه نوع ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است؟ بیایید پاسخ دهیم و روش های ماساژ بیماران تنفسی را که اهداف مهم فیزیوتراپی تنفسی که بخشی از آن ماساژ می باشد را در اختیار شما قرار دهیم. و همچنین نحوه استفاده از تخلیه موضعی، کوبه ای و ویبره در بزرگسالان و نوزادان و موارد استفاده و عدم استفاده از آنها می باشد.

چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟ و چرا ؟

فیزیوتراپی قفسه سینه یکی از موثرترین روش‌های درمانی است که به طور گسترده در اختلالات تنفسی مانند بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، آسیب‌های نخاعی، آسیب‌های مغزی، حملات قلبی یا بیماری‌های عصبی-عضلانی استفاده می‌شود.این بیماران معمولاً مشکلات تنفسی، تهویه ضعیف، سرفه و عفونت بی اثر و تجمع ترشحات ریوی دارند.

چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟ و مهم ترین نکات آن

مهمترین نکات درمانی در فیزیوتراپی قفسه سینه عبارتند از:

– تخلیه موقعیتی

– پرکاشن

– ارتعاشات

لرزش

– تمرینات تنفسی

– تکنیک های آرامش بخش

– اصلاح وضعیت بدن

ماساژ درمانی (ماساژ برای بیماران تنفسی) سطح کورتیزول و اضطراب را کاهش می دهد و عملکرد ریه را در کودکان مبتلا به آسم بهبود می بخشد و در نتیجه تعداد حملات را کاهش می دهد. علاوه بر این، ماساژ بیماران تنفسی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و بنابراین در درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آسم و دیابت موثر است.بنابراین، تکنیک های حرکت ملایم در درجه اول با هدف کاهش اضطراب و آرامش است و باید مورد استفاده قرار گیرد.

چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟ و نحوه تخلیه ترشحات

چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟ و نحوه تخلیه ترشحات

برای تخلیه ترشحات، درمانگر باید به نکات زیر توجه کند:

1- بیمار را در تخلیه موضعی قرار دهید

2-از تکنیک هایی برای ترشح ترشحات استفاده کنید.

3- سرفه و تمرینات تنفسی کنترل شده که به حرکت و دفع ترشحات ریه کمک می کند.

اهداف مهم در فیزیوتراپی قفسه سینه
از تجمع ترشحات جلوگیری کنید
بهبود حرکت و تخلیه ترشحات
راهنمایی بیماران برای انجام تمرینات در منزل
ایجاد آرامش و جلوگیری از سفتی عضلات
حفظ و بهبود تحرک دیواره قفسه سینه
حداکثر کارایی را در الگوی تنفس حفظ کنید
افزایش تحمل عضلات تنفسی
پیشگیری از استاز وریدی
افزایش استقامت تمرینات قلبی ریوی
به بیمار آموزش دهید تا بتواند در بسیاری از موارد سلامت تنفسی خود را کنترل کند.

انتشار موقعیتی چیست و چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟

تخلیه وضعیتی است که با استفاده از نیروی جاذبه، ترشحات ریه را به سمت درخت برونش و نای حرکت می دهد، جایی که بیمار می تواند با سرفه خود مخلوط را از ریه ها پاک کند.

فواید ماساژ لومی لومی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

3 پیشنهاد مهم برای بهبود احساسات و عواطف بیماران ضایعه نخاعی
برای قرار دادن بیمار در تخلیه موقعیتی، درمانگر باید آسیب شناسی بیماری و آناتومی سگ مبتلا را بداند تا بتواند موقعیت مناسب را برای تخلیه جاذبه ایجاد کند.

بسته به سگ به دام افتاده معمولاً از سه موقعیت اساسی استفاده می شود:

– صاف بنشین

-لایه

-به پهلو خوابیدن

علاوه بر این، لازم است انتهای تخت را 12 تا 14 اینچ (30 تا 35 سانتی‌متر) برای لوب میانی و 20 تا 18 اینچ (45 تا 50 سانتی‌متر) برای تخلیه لوب پایینی بالا ببرید تا این کار انجام شود. رفتار. . تخت شیبدار

یکی از بیماری هایی که عمدتاً ریه های کودکان را به دلیل تجمع ترشحات درگیر می کند، فیبروز کیستیک است که برای جلوگیری از عفونت باید روزانه تحت فیزیوتراپی قفسه سینه قرار گیرد.

از نظر تشریحی، از آنجایی که برونش سمت راست در کنار نای قرار دارد، بسیار رایج است که کودکان مواد را از نای به داخل برونش راست بکشند.

اگر ناهنجاری مادرزادی دیواره مری یا اسفنکتر مری معده وجود داشته باشد. شیر از معده یا مری به داخل نای کشیده می شود و از آنجا اغلب وارد لوب فوقانی ریه راست می شود.

موارد استفاده از تخلیه موقعیتی ( چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟ )

تمام بیمارانی که با دستگاه های تنفسی درمان می شوند باید برای جلوگیری از آتلکتازی یا پنومونی تخلیه شوند.کلیه بیمارانی که برای مدت طولانی در بیمارستان بستری بوده اند یا تحت عمل جراحی شکم یا قفسه سینه قرار گرفته اند.بیماران مبتلا به ناراحتی ریوی با خلط زیاد؛ مانند برونشکتازی و فیبروز کیستیک بیمارانی که به دلیل درد کم عمق نفس می کشند.مورد عدم استفاده از تخلیه وضعیتی
بیماران مبتلا به پنوموتوراکس درمان نشده
خونریزی های ریوی
بیماران قلبی عروقی
فشار خون بالا یا فشار خون پایین
حمله قلبی
ادم ریوی
افراد مسن یا عصبی که از دراز کشیدن ناراحت هستند
آمبولی ریه
پلورال افیوژن
بیمارانی که از تنگی نفس رنج می برند مانند بیماران آسم
وجود ترشح در پلورا
آماده سازی بیمار برای تخلیه وضعیتی: محل درمان باید بر اساس سوابق بیمار و رادیوگرافی قفسه سینه تعیین شود. شرایط فیزیکی بیمار از جمله ضربان قلب، فشار خون، تنگی نفس و تحمل باید در نظر گرفته شود.معمولاً می توانید معده خود را قبل از غذا یا دو تا پنج ساعت بعد از غذا خالی کنید.اگر بیمار درد دارد، زمانی که از مسکن ها برای کنترل درد استفاده می شود، باید از تخلیه موضعی استفاده شود.

تکنیک ها و اصول اولیه ماساژ
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

کف پای صاف
مدت درمان در هر موقعیت حداقل پنج تا ده دقیقه است، البته بسته به میزان تحمل و میزان ترشح، مدت درمان قابل افزایش است. هنگام ترخیص بیمار ممکن است از تکنیک های کوبه ای و ارتعاشی استفاده شود.

پس از درمان، بیمار در صورت امکان باید بنشیند و پس از چند نفس عمیق سرفه کند.

پرکاشن
یکی از تکنیک های کوبه ای کف زدن است که برای به حرکت درآوردن ترشحات چسبنده از دیواره درخت برونش استفاده می شود.

انواع کوبه های مکانیکی و به دنبال آن کف زدن برای هدایت ترشحات به سمت ابتدای درخت برونش و نای استفاده می شود.

این تکنیک ها می توانند باعث گسترش مجدد بخش یا لوب ریه به دام افتاده شوند. در حرکت کف زدن، دست شکل فنجانی به خود می گیرد. مفاصل پروگزیمال و دیستال انگشتان مستقیم و مفاصل متاکارپوفالانژیال خمیده در کنار هم قرار دارند.و مچ کاملا شل و راحت است.دست ها به طور متناوب و ریتمیک عمل کوبه ای را روی سگ گیر افتاده ما انجام می دهند.

حالت حجامت دست یک بالشتک از هوا بین دست و دیواره قفسه سینه بیمار ایجاد می کند که باعث می شود ارتعاشات و ارتعاشات به ریه ها برسد.مکانیسم جریان انرژی در هنگام ضربه زدن مانند پرتاب سنگ به آب حوض است.در نوزادان و کودکان ضرب از قسمت تنار و هیپوتنار یا با استفاده از سه انگشت انجام می شود.

شدت ضربه به عوامل زیر بستگی دارد:
ناراحتی بیمار
سن بیمار
مخلوط کردن
تحمل
میزان درد
حالت جامه دست نیز از درد و قرمزی غیر ضروری پوست جلوگیری می کند.

قرمزی پوست می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود: اگر فیزیوتراپیست دست خود را حجامت نکند و به ناحیه بسیار حساس فشار بیشتری وارد کند.اگر بیمار احساس ناراحتی کند، از یک ملحفه یا حوله روی ناحیه تحت درمان استفاده می شود.ریتم، نیروی ثابت و جهت حرکت اثر آرام بخش دارد.عموماً برای ضرب کوبه ای مقداری نیرو لازم است و در واقع دست کاسه دار مؤثر است اما نیروی زیاد نیست.

نیروی مورد نیاز برای ضربه زدن برای هر بیمار متفاوت است، به عنوان مثال در کودکان، بزرگسالان، سالمندان یا افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.بیماری هایی مانند فیبروز کیستیک، آتلکتازی، ترشحات سخت و چسبنده ممکن است به ضربه قوی برای حرکت ترشحات نیاز داشته باشند.

6 نکته مهم در مورد سندرم گربه گریان ( چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟ )

از حرکات ضربه ای به شکل خاصی بر روی قفسه سینه به صورت چرخشی یا در امتداد سینه به مدت سه تا پنج دقیقه بسته به تحمل و نیاز بیمار در هنگام دم و بازدم استفاده می کنیم.

ماساژ در دوران بارداری
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

ماساژ فشاری در بیماران تنفسی

پاشنه دست نباید با برجستگی های استخوانی مانند تیغه شانه، استخوان ترقوه، ستون فقرات و سینه تماس داشته باشد.

در سازهای کوبه ای استفاده می شود
این تکنیک عمدتاً در هنگام تخلیه ریوی موقعیتی یا در مواردی که خلط بیمار غلیظ و چسبنده است استفاده می شود.

موارد عدم استفاده از ضرب ( چه ماساژی برای بیماران تنفسی مناسب است ؟ )

شکستگی دنده یا کوفتگی قفسه سینه در اثر ضربه
خونریزی های ریوی
بیماری هایی که باعث شکنندگی استخوان می شوند، مانند سرطان دنده یا پوکی استخوان شدید دنده (در افراد مسن، پوکی استخوان به دلیل سوراخ کردن وجود دارد)
بیماران عصبی و مسن که نمی توانند ضربات کوبه ای را تحمل کنند.
بیمارانی که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند و درد دارند.
آمفیزم زیر جلدی در گردن یا قفسه سینه
بیماران قلبی عروقی
بیمارانی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته اند.
پیوند پوست
سوختگی، زخم های باز، عفونت های پوستی روی قفسه سینه
آمبولی ریه
وجود تومور
پنوموتوراکس درمان نشده
سل ریوی
ارتعاش
به طور معمول، حرکت ارتعاشی به عنوان یک تخلیه وضعیتی به دنبال ضربه زدن یا متناوب با آن اعمال می شود.حرکت ارتعاشی در مرحله بازدم همزمان با فشار دادن و تکان دادن قفسه سینه در ناحیه محبوس انجام می شود.میزان این فشرده سازی به تحریک دیواره قفسه سینه، سن بیمار، بدشکلی قفسه سینه، بخیه بعد از جراحی، ضربه به قفسه سینه یا شکستگی دنده بستگی دارد.می توان از آن در پایان تکنیک ارتعاش (فشرده سازی قفسه سینه) استفاده کرد.در طی تکنیک ارتعاش، از بیمار خواسته می شود تا نفس عمیق بکشد و سپس این تکنیک در حین بازدم انجام می شود.درمانگر در طول انقباض ایزومتریک همزمان عضلات جلویی و پشتی بازو و شانه خود ارتعاشات را اعمال می کند.اگر بیمار قادر به تنفس عمیق نباشد، ممکن است از دستگاه تنفس با فشار متناوب مثبت استفاده شود.تجربه نشان داده است که در موارد ذات الریه و آتلکتازی، اگر بیمار نیم ساعت قبل از فیزیوتراپی قفسه سینه از نبولایزر اولتراسونیک یا بخور استفاده کند، ترشحات از ریه ها سریعتر پاک می شود.

بهترین روغن برای ماساژ مفاصل

هر چند وقت یک‌بار باید ماساژ گرفت؟

درمان سنگ کلیه با ماساژ

×